Turismen i Västervik stabil trots dåligt väder

Juni och juli har bjudit på en blandad väderlek. Mestadels har solen lyst med sin frånvaro men det har inte påverkat turismen avsevärt. Besökstopparna har varit lägre men det totala antalet turister har ändå varit högt.

Omsättning. Genom att satsa på aktiviteter som inte är väderkänsliga kan turistanläggningar i kommunen uppvisa ett positivt ekonomiskt resultat. Trots att kommer färre besökare.

Omsättning. Genom att satsa på aktiviteter som inte är väderkänsliga kan turistanläggningar i kommunen uppvisa ett positivt ekonomiskt resultat. Trots att kommer färre besökare.

Foto: Nathalie Chavez

Beläggning2015-08-12 07:00

På Lysingsbadet i Västervik var sommaren 2014 ett väldigt bra år. Både antalet besökare och den totala omsättningen var hög. I år har inte vädergudarna varit på campingplatsernas sida men det har inte påverkat Lysingsbadets i någon större omfattning.

– Omsättningsmässigt ligger vi på plus i år jämfört med året innan. Då var förra säsongen en kanonsommar med fler spontanbesökare än det varit i år, säger Gunnar Boman, vd på Lysingsbadet.

Anledningen till den höga omsättningen är, enligt Gunnar Boman, att verksamheten på campingen är mindre väderkänslig än tidigare. Både arenan och det nya inomhusbadet kan aktivera besökarna oavsett väderlek.

– Tidigare kunde hela campingen tömmas på folk om det var riktigt dåligt väder. Så är det inte nu, säger Gunnar Boman.

På Stadshotellet i Västervik har sommaren 2015 levt upp till de förväntningar man hade innan säsongen började.

– Vi har haft en kanonsommar med väldigt bra beläggning på våra hotellrum, säger Stadshotellets direktör Stina Porsgaard.

Hon tror att anledningen till det höga trycket på bokade rum stavas både intensiv marknadsföring och att det ostadiga vädret resulterat i att fler valt att bo på hotell när semestern ska firas.

– Vi har alltid bra beläggning om somrarna men till skillnad från tidigare år har det varit många hotellgäster även under veckorna.

När evenemangen Visfestivalen och Hojrock äger rum är hotellet alltid välbesökt. Men i år har de inte inneburit några särskilda toppar i hotellets beläggning.

– Som det ser ut just nu har vi haft nästan fullt under de senaste sex veckorna. Även framöver har vi fler bokade rum än normalt, säger Stina Porsgaard.

Till skillnad från Lysingsbadet och Stadshotellet är havsbaden mer väderkänsliga. För Hallmare havsbad i Loftahammar är solen en förutsättning för att verksamheten ska gå riktigt bra. Det är badet som i störst utsträckning drar besökare till anläggningen.

– Vi har märkt av att försäljningen av glass, läsk och godis minskat i år jämfört med kanonsommaren förra året, säger ägaren till havsbadet Joakim Kågered.

Han berättar att antalet badgäster sjunkit i år men trots det ser han ljust på resten av badsäsongen.

– Det är fortfarande många som ringer och bokar plats eller stugor på vår camping och om vädret i augusti håller i sig tror jag att de som kan kommer att ta ledigt framöver.

Som havsbad har de svårt att bygga bort dåligt väder men trots det har omsättningen i ett längre perspektiv varit godkänd enligt Joakim Kågered.

– Förra sommaren var extremt bra och det besökarantalet kommer vi inte att kunna uppnå i år. Men om man tittar på en fyraårsperiod är omsättningen klart godkänd.

På Hammarsbadet i Gamleby har Kustcamp gjort ett bra år omsättningsmässigt. Ägaren Michael Carlsson berättar att det beror på att de har lyckats sälja fler bokningar via marknadsföring än man tidigare har lyckats med.

– Närheten till Astrid Lindgrens värld (ALV) är en avgörande faktor för anläggningen här i Gamleby, säger han.

Till årets säsong byggde Kustcamp nya stugor. Det fanns en oro för att beläggningen på grund av det skulle bli sämre under 2015. Så blev det inte.

– Vi har gjort vårt bästa stugår i år. Antalet dagar sålda per stuga är faktiskt bättre än någonsin.

Trots de positiva siffrorna kommer årets ekonomiska resultat antagligen inte bli fullt så bra. Det spontana campandet har varit lågt även i Gamleby vilket påverkat övrig försäljning.

– Jag har arbetat i den här branschen sedan 1988 och under mina år har jag aldrig tidigare varit med om att det inte varit sol under några av industrisemesterns veckor. Det har varit en annorlunda sommar, säger Michael Carlsson.

Kustcamp i Gamleby försöker nu att se över sin verksamhet för att göra den mindre väderkänslig. Genom att bygga ett nytt poolområde hoppas man kunna erbjuda både turister och Gamlebybor bad oavsett hur sommarvädret råkar bli.

– Vi för en diskussion med kommunen just nu, säger Michael Carlsson.

Även om den största delen av turistsommaren är över går det inte att summera säsongens resultat ännu.

– Augusti är avgörande för hela sommarens resultat, det är generellt en mycket större beläggning än i juni, säger Gunnar Boman på Lysingsbadet.

Stugnätter

Antal bäddar sålda per månad i Sverige

Juni 2015: 41 816

Maj 2015: 41 777

Apr 2015: 41 711

Mar 2015: 41 677

Feb 2015: 41 677

Jan 2015: 41 652

Dec 2014: 42 404

Nov 2014: 42 023

Okt 2014: 41 954

Sep 2014: 41 823

Aug 2014: 41 743

Juli 2014: 41 723

Juni 2014: 41 723

Maj 2014: 41 665

Apr 2014: 41 665

Mar 2014: 41 665

Feb 2014: 41 519

Jan 2014: 41 519

Dec 2014: 40 369

Källa: SCB

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om