Så gör du båten redo i vår

Vid islossningen, eller till midsommar. De första båtarna har redan sjösatts, flera andra ska snart vaxas, målas eller utrustas med nya delar.

Vård. En båt är redo att sjösättas först efter att den tvättats av, vaxats, målats och genomgått en del säkerhetskontroller, berättar Roger Ulvbane.

Vård. En båt är redo att sjösättas först efter att den tvättats av, vaxats, målats och genomgått en del säkerhetskontroller, berättar Roger Ulvbane.

Foto: Amy Karlsson

Båtar2015-03-19 16:06

Roger Ulvbane på Vituddens båtvarv berättar att många tog ut sina båtar tidigare förr, troligen för att fler av dem som hade båt inte ägnade sig åt så många andra intressen. Idag är fler som har båt, samtidigt som många ägnar sig åt fler intressen.

– Men det finns de som småpysslar med båten året runt nu också.

Om man inte gör det bör man vara noggrann innan båten ställs undan för vintern, menar Roger.

– Hösten lägger grunden för vårens arbete.

Oavsett om båten tas fram vid första islossningen eller till midsommar är proceduren densamma.

– Först ska båten tvättas av.

Sedan behöver en sliten båt först rubbas, sedan poleras och vaxas.

– En nyare båt kan vaxas direkt efter tvättningen.

Därefter behöver båten bottenmålas, vilket görs för att skydda mot beväxning. Det behöver göras varje vår, oavsett vilken båt det är och oavsett hur väl den förvarats under vintern.

– Sedan bör man kolla över om man glömt något vid höstjobbet, berättar Roger Ulvbane.

Kontroll av tätningar och lager vid roder och propelleraxel ska också utföras.

– Och montera på zink vid behov, det är viktigt oavsett vilken motor båten har.

När det kommer till säkerheten tycker Roger Ulvbane att man framförallt ska se till att ha en eller två brandsläckare i båten.

– Till en 30 fots båt bör man ha två 2,5 kilos brandsläckare.

Ur säkerhetssynpunkt är det även viktigt att kontrollera gasolen.

– Det är också bra att ha en manuell länspump, ifall elen slutar fungera.

Vilka är de vanligaste felen som görs när båten ställs undan för vintern?

– Många låter batterierna vara kvar i båten.

Det leder till att fler batterier behöver bytas tidigare. I andra fall kan kvarglömda dynor leda till att möss gnager sönder dem under vintern.

– I träbåtar är det viktigt att tömma ut allt vatten, annars kan träet sprängas.

Vituddens båtvarv pysslar både med plastbåtar och träbåtar.

– Träbåtarna har kommit tillbaka alltmer. Det är ett miljövänligt alternativ, berättar Ingvar Ulvbane som just nu arbetar med en träbåt från 1876.

– Den här är unik på så vis att inget i skrovet är bytt.

Han berättar att båten har fem bordgångar istället för sju, som den hade haft om den tillverkats i dag. Båten användes först som lotsbåt, och kom sedan att användas till såväl sjöräddning som post. Bensinmotorn som sitter i båten nu har suttit där sedan 70-talet.

Innan sjösättning

Det arbete som görs på båten under hösten, innan båten ställs undan för vintern, lägger grunden för det arbete som krävs på våren.

Ett väl utfört arbete är viktigt för att kunna sjösätta en säker båt som inte utsätts för onödigt slitage.

Några av de viktigaste sakerna att fixa:

Motorservice. Oljeservice bör göras på hösten. Bränsle och kylsystem kan däremot gärna kontrolleras på våren.

Se över propeller, drev, reglage och styrning.

Måla botten.

Kontrollera gasol, länspump och brandsläckare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om