På onsdagseftermiddagen samlades tjänstemän, företagare och andra med intresse av turistnäringen för en första avstämning av hur det går med den turiststrategi som antogs 2013. Meningen är att det ska bli årligt återkommande avstämningsmöten.
– Det här är en temperaturmätning för att se om vi jobbar med rätt saker, och om den operativa verksamheten fungerar på ett bra sätt. Tycker man att vår webb och våra utbildningar är bra, säger Niklas Lind, marknadsansvarig på Västervik Framåt AB.
Västervik Framåt har kommunens uppdrag dels att arbeta med marknadsföringen av Västerviks kommun, dels ansvaret för turistbyrån och samordningen av arbete som rör besöksnäringen. Det är två uppdrag som går hand i hand.
Under mötet redovisade de mål som ställts upp, och hur man arbetar med målen.
Bland annat visades en alldeles färsk film som visar upp Västervik som besöksmål för den som sysslar med äventyrssporter som klättring, kajak och mountainbike.
Det dök upp frågor från publiken. Hotellägaren Kent Carlsson pekade på att många turistföretagare fungerar som "minituristbyråer".
– Vi behöver få veta mer om hur olika satsningar fungerar, sade han, och tog kajaksatsningen som exempel.
För honom var det viktigt att veta allt fungerade så att man med gott samvete kunde rekommendera sina kunder en kajaktur.
En deltagare i publiken nämnde Helsingborg som exempel. Där ordnas en prova-på-vecka under lågsäsong där hotellpersonal och andra i besöksnäringen ska kunna testa olika lokala attraktioner för att kunskapen ska kunna höjas.
Så här långt finns det många positiva tecken som tyder på att Västervik rör sig i rätt riktning mot målen i turismstrategin.
Samtidigt kom det statistik i förra veckan som visade att antalet gästnätter i Västervik gått ner mot föregående år.
– Det har tagit oss med överraskning. Vi har gjort rundringningar bland företag i branschen, och de är nöjda med årets säsong, säger Niklas Lind.
– Å andra sidan ska man ha klart för sig att förra sommaren var en rekordsommar. Vi kan inte ha rekordår varje år, säger Christina Torstensson, verksamhetsområdeschef besöksnäring.
Vädret var inte det bästa den här sommaren, men enligt Christina Torstensson så har man från fler håll fått svaret att "det vi förlorade i juli, tog vi igen i augusti."
– Även september har varit en bra månad, säger hon.