Blomstrands flygplan nådde till Kapstaden

1929 genomförde den svenske flygaren Gösta Andrée en bragd. Han flög från Stockholm till Kapstaden. Nu har piloten Johan Wiklund gjort om hans bravad med ett flygplansbygge från Västervik.

Byggaren. Björn Blomstrand är mannen bakom flygplanet som  har tagit piloten Johan Wiklund ända till Sydafrika.

Byggaren. Björn Blomstrand är mannen bakom flygplanet som har tagit piloten Johan Wiklund ända till Sydafrika.

Foto: Anders Steiner

Äventyr2015-11-03 18:00

Johan Wiklund är till vardags pilot på SAS. Han var kapten på det SAS-plan – med 134 passagerare ombord – som förra året var sekunder från att krocka med ett ryskt signalspaningsflygplan, sydost om Malmö. Incidenten väckte en viss diplomatisk turbulens. Dramat utspelade sig 8 000 meter upp i luften i internationellt luftrum. Det ryska planet passerade, uppskattningsvis, 90 meter ovanför det svenska planet, berättade Johan Wiklund för Dagens Nyheter.

Det är en rutinerad herre som gav sig ut på sitt livs stora äventyr i somras. Andrée gjorde sin resa från Barkaby utanför Stockholm till Kapstaden. Wiklund började sin resa den 2 juli från Nordkap i Norge. På dagen 86 år efter Andrée landade Wiklund i Sydafrika i ett liknande flygplan och med ungefär samma utrustning. Andrées plan tog mark den 24 oktober 1929.

– Det var en konstig känsla att vakna i dag och inse att jag inte behövde flyga den här morgonen, skriver Wiklund på sin blogg Cape to Cape.

Historien om Wiklunds äventyr börjar faktiskt här i Västervik. Gösta Andrée hade lite kopplingar till Västervik också. Hur har vi inte lyckats utröna helt.

– Han hade en verkstad ute på Lucerna, berättar Björn Blomstrand.

Och det var i Blomstrand flygplansbygge som Johan Wiklund har genomfört sin mastodontflygning. Blomstrand byggde under 16 år en replika av dubbeldäckaren Gipsy 60 Moth. Det är en brittisk gammal skolmaskin.

När Blomstrand startade sitt bygge hade han i princip en trälåda, några kraschade vingar, en motor, ett antal slag och lite annat. Han har rest mycket för att hitta delar. När han inte lyckats köpa det han har behövt har han tillverkat en del själv.

– Det var kul att bygga och jag lärde mig mycket under tiden, berättar Björn Blomstrand som följt Johan Wiklunds färd på datorn från start till mål.

Blomstrand och Wiklund är bekanta. Det är nog Björn Blomstrand som inspirerat Wiklund till det stora äventyret. Det finns en bok om Gösta Andrée som Blomstrand lånade ut till Wiklund. Den tände kanske gnistan.

Wiklund hade tänkt vänta till han blivit pensionär med sitt Cape to Cape-projekt. Men när Blomstrands plan blev till salu slog han till. Äventyret kunde börja. Nu är det slutfört.

Under resans gång har han också samlat in pengar. Överskottet från det själv- och gräsrotsfinansierade äventyret går till organisationen Childrens Book Network och Make Reading Cool i Kapstaden.

Gösta Andrée

Gösta Emil Andrée född 18 januari 1899 i Stockholm, död 21 januari 1959 i en flygolycka strax norr om Visby, var en svensk direktör och fältflygare.

Andrée avlade svenskt aviatördiplom 1919, året efter genomgick han militär flygutbildning till fältflygare. Han blev 1920 den första svensk som ensam flög över den Engelska kanalen. 1929 genomförde han den första svenska långdistansflygningen Stockholm-Kapstaden tur och retur med en De Havilland Cirrus Moth SE-ABS. Han blev chef för Göteborgs Lufthamn 1930 och Visby flygplats 1944.

Flygplanet, kallat Sandvik, finns nu på Svedinos Bil- och Flygmuseum i Ugglarp, Halland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om