– Det är viktigt att slänga på rätt sätt och att man kan använda saker flera gånger, säger Melissa Hirvonen självsäkert.
Hon är en bland närmare 20 barn i åldrarna sex och sju år i klass F1. Tillsammans med sin kompis Emmie Åberg visar hon upp ett trollslott som de gjort av en gammal kartong de hittat. De har fått lära sig hur papper tillverkas och Melissa vet hur det ligger till.
– Träden är jordens lungor, säger hon.
De andra barnen i klassen berättar stolt om andra saker de tillverkat genom att återanvända gammalt material, till exempel ugglorna som hänger i fönstret, tillverkade av gamla läromedelskataloger, eller hur de återanvänt gamla glas för att göra färgsprakande ljuslyktor.
Klassen är med i en tävling under namnet ”Återvinnarna, jakten på de glömda kartongerna”. Initiativtagare är Världsnaturfonden och Tetra Pak. Bakgrunden är att Sverige är långt ifrån bäst när det gäller att återvinna vätskeförpackningar för mjölk, juice, fil, krossade tomater och annat. Av dessa återvinns bara 25 procent, att jämföra med EU-snittet på 37 procent.
– Vi har varit igång nu i drygt en månad med fokus på naturen och miljön, berättar förskoleläraren Yvonne Jönsson.
Barnen har pratat om hur man gör hemma med förpackningarna och hur familjen kan bli bättre på att samla in förpackningarna.
– Föräldrarna har föreläsningar därhemma, barnen är jätteintresserade och har många frågor och synpunkter. Vi talar om hur man kan göra insamlingen bättre och barnen är inte sena att lära sig, berättar Yvonne.
I veckan ska barnen jobba med nya skyltar till sorteringskärlen som hör till skolan.
– I dag kan barnen inte se vad kärlen ska innehålla eftersom skyltarna sitter högt uppe på locket. Vi ska sätta skyltarna så att de syns ordentligt.
Klassen pratar mycket om miljön i stort och har också flera experiment på gång.
– Vi har grävt ner olika produkter, bland annat bananskal, papper och plastflaskor, för att se vad som händer efter en tid, säger Yvonne.
En livig diskussion bryter ut i klassen när man gissar vad som kommer att hända. Alla tycks vara överens om att plastflaskan inte bryts ner av naturen medan det andra nog försvinner med tiden.
Barnen vet också att mjölförpackningen kan återuppstå i ny skepnad om den lämnas till återvinning i stället för att bara hamna i soporna.
– Vi hoppas att barnen på ett så enkelt och roligt sätt som möjligt ska få lära sig mer om miljö, kretsloppstänkande och återvinning, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden.