För att bli placerad i särskola ska man anses ha en nedsatt begåvning och kommunen gjorde en kort utredning som låg till grund för beslutet att låta Johanna börja på särskolan. Utredningen har så här i efterhand visat sig vara bristfällig. Det anser Skolinspektionen, till vilka Johanna anmält kommunens agerande. Inspektionen anser att kommunen borde gjort både medicinska såväl som social analyser, något man inte gjorde.
Någon nedsatt begåvning eller utvecklingsstörning har inte Johanna, det visar tester hon på senare år genomgått, hävdar hon. Det står heller ingenting om någon utvecklingsstörning i utredningen, som Johanna tagit del av. Däremot har hon Aspergers, en form av autism.
Johanna är i dag 25 år och hon ser tillbaka på tiden i särskolan som meningslös. Hon berättar att hon redan efter ett par dagar började bli rastlös och att hon ville lära sig mer. Hon krävde prov och läxor, utan att bli hörsammad.
– Jag och min mamma tjatade om att jag skulle få böcker och läsa ämnen som skulle göra mig behörig att läsa vidare och att söka jobb när jag var klar, men ingenting hände. Jag ville lära mig det som alla andra i vanliga skolor fick.
Läs mer i dagens tidning