Varför efterlevs inte vårdgarantin på hälsocentralerna?

Som skattebetalare och arbetsgivare undrar jag hur skillnaden mellan vårdcentralerna i kommunen kan vara så olika.

Insändare 23 oktober 2021 06:51
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Bor själv i Ankarsrum och har aldrig några problem vid besvär av olika slag. Man får alltid en kontakt samma dag och väldigt ofta, beroende av problem, får man träffa kunnig personal senast dagen efter. 

Jag har anställda som är kopplade till hälsocentralerna i stan. Dom säger att dom upplever det mycket svårt att komma i kontakt med sin hälsocentral. Jag har då ringt respektive arbetstagares central för att få bilda mig en egen uppfattning. Och döm om min förvåning när man ringer mellan 9 och 10 på förmiddagen och får en röst som säger att kön är full. Enligt nationella vårdgarantin ska man få kontakt samma dag. 

Det blir ju inte direkt bättre när en bekant är inbokad för provtagning och vid besöket får veta att annan vårdtagare fått den tiden och han får återkomma en annan dag! Oacceptabelt! Används Tele-Q:s inställbara parametrar olika? 

Men den stora frågan är ju varför inte vårdgarantin efterlevs och hur man kan mota en för provtagning inbokad patient i dörren? Pinsamt dåligt.


 
 
 
 
 
 

Ämnen du kan följa
Läs mer!

Farhågor om tuff säsong slog in • "Jobbar tolv timmar om dagen"

Apotek i Ankarsrum stängt över sommaren • Boende upprörda: "Vi tycker inte det är okej"

Malin hjälper äldre bli digitala: "Samhället tar inte hänsyn" • Handfasta tips till anhöriga

Lades in på sjukhus efter Coopkraschen

Så ökar smittan – postnummer för postnummer

Visa fler