Vi träffas i paret Robin och Madelene Skälhammars garage i Ankarsrum dagen innan avresa till Tyskland. En 120 mil lång bilresa ligger framför dem för att komma till tävlingsområdet. Klassisk mark: Nurburgring har varit värd för flera Formel1-tävlingar, det var bland annat där Lewis Hamilton 2020 tangerade Michael Schumachers rekord för flest F1-segrar.
– En bana man har haft med på listan över såna man vill köra, säger Robin Skälhammar.
Han är den lugnare av de två inför tävlingarna. Med en nyinköpt Porsche kommer han att tävla i Pro-klassen. Och formen, ja den är god.
– Jag har vunnit två lopp nu på slutet så det känns bra. Det hinner kanske ändras när man väl står där nere och ser vilket motstånd man har men på förhand så siktar jag på att vara med i toppen, säger han.
Tävlingarna han vunnit är King of Mantorp Light och en tävling i västgötska Kinnekulle. Tävlingar Madelene slutade fyra och tvåa i. Säsongen var och är avslutad egentligen men när förfrågan kom om att tävla i Tyskland kunde de inte säga nej.
– Jag hade precis köpt den här då när frågan kom, säger Robin och gestikulerar mot den nyinköpta Porschen.
– Då var det verkligen inte läge att säga nej, ler han.
Madelene, Robins fru, är – såvitt hon vet – den enda tjejen som deltar.
– Häftigt, såklart. Men också lite läskigt. Jag är ganska nervös faktiskt, säger hon.
Tävlingarna på bekanta banor som Kinnekulle, Gelleråsen och Mantorp är en sak. Nurburgring något helt annat.
– Det kommer att få fort, banan är byggd på det viset med många snabba partier, det är ju en F1-bana. Som snabbast kommer jag nog att vara uppe i 250–260 km/h, säger Robin, som inte har samma anspänning inför loppet.
– Jag lämnar hjärncellerna i depån när jag ger mig ut...
De är två av sex svenskar som blivit uttagna till att köra för Sverige i TimeAttack. Tävlingsformen funkar så att du är ensam på banan och det handlar om att få ett så snabbt varv som möjligt. Vanligtvis får deltagarna flera varv på sig men i helgen är det så kallat SuperLap som gäller: ett varv, bästa tid vinner.
– Det är mycket som ska stämma direkt, du har ingen chans att rätta till något under tiden, säger Robin.
– Man hamnar verkligen i fokus när det inte är någon annan på banan, säger Madelene.
De tävlande får dock känna på banan redan under lördagen. Bra, tycker Madelene.
– Verkligen. Jag gillar att veta lite vad som väntar.
Tävlingarna i Tyskland är första gången de tävlar internationellt. För att förbereda sig har de tränat i racingsimulator.
– Att veta vad som väntar är jätteviktigt. Det är så lite som avgör, du kan göra ett misstag på en halvmeter så har du förlorat. I flera klasser skiljer det inte mer än några tusendelar i toppen, säger Robin.
Han menar att svenska förare står sig bra internationellt.
– Topp fem i klasserna här i Sverige är riktigt bra chaufförer som ska kunna göra bra ifrån sig, det tror jag.
Vid tävlingar i Sverige brukar familjen Skälhammar åka allihop och ha med sig sin husvagn. Den här gången får barnen stanna hemma och sköta skolan.
– Robins pappa följer med och vår kompis "Sebbe" och hans tjej också. Sebbe kommer att vara mekaniker för oss där nere, förklarar Madelene.
Skälhammars är inte de enda från Västerviks kommun som kommer att tävla för Sverige i helgen. Henrik "Cammo" Ryberg kommer, precis som Robin, att tävla i Pro-klassen.
– Det blir en härlig fight mellan oss. På pappret har vi liknande prestanda i bilarna. Hans har 20 hästkrafter mer men min väger runt 200 kilo mindre, säger Ryberg.
Han har kört på den ökända nordslingan på Nurburgring tidigare men inte tävlat. Han kvalificerade sig genom att vinna sin klass i den svenska TimeAttack-serien.
– Ett bra pris, får man säga. Det var inte klart att vi skulle få åka när serien avslutades men det var en kul överraskning, det är ju lite av en drömresa.
Han har också förberett sig genom att köra i simulatorn. Och självförtroendet är gott.
– Det har väl blivit 200 varv eller nåt. Jag har bra lokalsinne så jag brukar hitta rätt ganska snabbt på nya banor, då kan jag lägga lite mer tid på spårval och sådär, säger Ryberg.
Det kommer gå att följa Rybergs framfart på Nurburgring i helgen via Youtube. Han har monterat en kamera i sin bil och kommer att sända live på sin kanal som helt sonika heter "Henrik Ryberg".