Region Östergötland offentliggjorde under torsdagen "Målbild 2040 för Region Östergötlands engagemang i regional tågtrafik".
– Det är första gången som vi har ett samlat dokument där allt tågresande är visualiserat, säger Julie Tran (C), ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden i Region Östergötland.
När det gäller Tjustbanan, där Kustpilen trafikerar Linköping och Västervik, står det i måldokumentet att tågbanan är i dåligt skick och ur ett östgötskt perspektiv är resandet på linjen lågt. Istället för tåg skulle buss vara ett bättre alternativ.
– Det finns en stor efterfrågan på de expressbussar vi har i Östergötland. På sträckan mellan Linköping och Västervik skulle det bara skilja fem minuter mellan expressbuss och tåg. Och för arbetspendlare är det en fördel med stopp inne i städerna med fler avgångar och regelbundenhet.
Julie Tran poängterar att det här är en målbild för 2040 och att den är framtagen efter de förutsättningar som finns i dag.
– Men skulle förutsättningarna förändras och Region Kalmar hittar en lösning för tåg kan vår målbild förändras.
Krävs förbättring av vägen för att köra expressbuss?
– Ja, det är nästa steg. I dag har vi godkänt för sträckan till Grebo.
I dagläget medfinansierar Region Östergötland Tjustbanan med 4 miljoner kronor per år. Något som skulle dras in om målbilden för 2040 blir verklighet.
– Det är vad det skulle kosta oss att köra bussar, säger Julie Tran.