DÀrför Àr det dags att sluta med vÀrdegrunder

Trots att vÀrdegrundsarbete blivit ett dominerande inslag i privat och offentlig verksamhet tyder mycket lite pÄ att det gör nÄgon nytta.

Ledare2021-09-17 04:00
Detta Àr en ledare. VT:s ledarsida Àr oberoende moderat.

I den nya boken VĂ€rdet av vĂ€rdegrunder (Fri tanke) undersöker Lundaforskarna Mats Alvesson, Martin Blom och Andreas Jansson hur och varför vĂ€rdegrunder införs och om de alls fungerar. Ämnet bör intressera var och en som behövt delta pĂ„ kursdagar, workshops och andra övningar. Vilket torde vara de flesta eftersom vĂ€rdegrunder har besjĂ€lat chefer och personalavdelningar sedan 1990-talet.

Boken bestÄr i huvudsak av fyra fallstudier dÀr författarna undersökt vÀrdegrundsarbetet pÄ tvÄ företag och i tvÄ kommuner. Telia och Swedbank respektive Sölvesborg och Lund. Trots att de verkar i skilda sfÀrer och tjÀnar olika syften uppvisar organisationerna stora likheter i implementering av vÀrdegrunder. Likheter som belyser fundamentala problem.

NÄgot som möjligen kan vara förvÄnande Àr att det i princip aldrig tycks finnas nÄgon klar mÄlsÀttning med vÀrdegrundsarbetet. Det beror delvis pÄ att de faktiska mÄlen kan skilja sig frÄn de uttalade. En ny vd kan vilja göra ett handlingskraftigt intryck eller signalera en nystart efter en tidigare skandal. DÄ kan en moderniserad vÀrdegrund tjÀna som alibi.

MÀrkligare Àr dock att inte heller de nÀrmast berörda, konsulterna och projektledarna, tycks ha tydliga mÄlbilder. I stÀllet vÀxer dessa fram efter hand och tenderar att landa i att processen i sig sjÀlv Àr mÄlet. Med det i Ätanke Àr det nog förstÄeligt att aktiviteterna sÀllan ger nÄgra bestÄende följdverkningar.

Bokförfattarna deltog bland annat pÄ en workshop som alla Telias anstÀllda skulle genomgÄ. Trots att de flesta deltagare tycktes nöjda och kÀnde att de fÄtt ut nÄgot av övningarna i stunden, kunde nÀstan ingen minnas nÄgot av vad de hade gjort vid en uppföljning sex mÄnader senare. Inte heller ansÄg de att workshopen hade pÄverkat deras dagliga arbete efterÄt.

I fallet med Lunds kommun kÀnde en projektledare knappt till att kommunen har haft hela tre vÀrdegrunder tidigare. Att vÀrdegrunderna sÄ ofta byts ut Àr förmodligen bÄde ett skÀl till att de inte har nÄgot större inflytande och ett symptom pÄ underliggande problem.

NÄgot som knappast hjÀlper Àr att vÀrdeorden som anvÀnds ofta Àr vaga och intetsÀgande. Dels blir det oklart hur en kommuns vÀrdegrund skiljer sig frÄn en annans nÀr samma floskler stÀndigt Äterkommer. Dels Àr orden ofta illa anpassade för alla delar av en stor verksamhet, trots att de Àr sÄ allmÀnt hÄllna.

DĂ€rför uppfattas vĂ€rdegrunden i mĂ„nga fall som infantiliserande av personalen dĂ„ budskapet ses som sjĂ€lvklart. Det kan i vĂ€rsta fall skapa sĂ€mre sammanhĂ„llning pĂ„ arbetsplatsen och konflikt med ledningen – alltsĂ„ tvĂ€rtemot avsikten.

Med oklara mÄl, verkningslös praktik och motstridiga resultat borde det stÄ klart att vÀrdegrundsarbete bör upphöra. Det Àr ett slöseri med sÄvÀl personalens tid och kompetens som skattebetalarnas pengar.