Alla fyra nya tågen på verkstad på onsdagen

Samtliga nio tågavgångar på sträckan Västervik-Linköping inställdes på onsdagen och ersattes med bussar. Orsak: Alla fyra nya Itino-tågen på Tjustbanan är på verkstad!

1 december 2010 14:26
- Man får alltid räkna med en viss inkörningsperiod för nya fordon och jag tycker ändå vi har klarat oss bra med de nya Itino-tågen på sträckan Västervik-Linköping, säger KLT:s trafikchef Katharina Seijsing.

 

Fordonsbrist angavs som officiell orsak till de inställda tågen. Tål inte heller dessa tåg den svenska vintern?
- Egentligen är det inte några större problem, men tyvärr uppstod fel samtidigt på alla fyra tågen. Under onsdagen står därför samtliga fyra nya tågen på underhållsverkstad i Nässjö.

 

Ett av tågen körde på ett träd som blåst omkull över spåren, och fick ett koppel skadat. Ett annat måste åtgärdas sedan man kört in i en snövall som förstörde tyfonen, tågets tuta.

 

- Utan signalanordning får tåget av säkerhetsskäl köras i högst 30 km i timmen. Ett tåg måste alltid signalera på en rad platser, bland annat före passage av obevakade övergångar, säger Seijsing. Överallt där det står en vit triangel med spetsen nedåt vid banvallen ska tågen tuta.

 

Ett tredje tåg hade byggt upp ett så tjockt lager av snö och is undertill att det helt enkelt måste in i garage i några timmar för avisning.

 

- Det bildas till sist flera ton snö och is under tåget. Detta lager måste tas bort av säkerhetsskäl. Vi måste vara säkra på att tåget kan bromsa ordentligt.

 

Katharina Seijsing säger att åtminstone tre av de fyra nya tågen på Tjustbanan ska vara i drift igen redan på torsdagen.

 

Kan fordonsbrist uppstå för att man tar Itino-tåg från Tjustbanan till Stångådalsbanan?
- Nej, aldrig. Tjustbanan ska alltid ha de Itino-tåg man behöver. Det finns klart utsagt i avtalen. Endast vid tågöverskott, exempelvis i helger då inte alla fyra Itino-tågen behövs på Tjustbanan, kan ett tåg lånas ut till Stångådalsbanan mellan Linköping och Kalmar.

 

En dag i förra veckan uppstod det också tågbrist på Tjustbanan. Men det berodde inte på vädret:

 

- Av misstag hade någon under natten parkerat några arbetsfordon framför våra uppställda tåg i Linköping och därmed blockerat dem. Vi fick vänta ända fram till klockan tio på förmiddagen innan vi kunde komma åt våra "inlåsta" tåg. Det kändes inte alls bra.

 

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Kjell-Arne Karlsson