I sekvensen syns ett tåg i dimma under en kväll vid Ankarsrums station. I klippet syns även ortsnamnet på stationsbyggnadens vägg.
När VT hör av sig till SVT:s marknadsavdelning i slutet av november, så har klippet spelats upp 2844 gånger.
Niklas Lind, marknadsansvarig på Västervik Framåt, uppskattar klippet. Även om Ankarsrum och Västerviks kommun inte får in några pengar på klippet tycker även att det ger ett värde för orten, då ortsnamnet syns.
– Förhoppningsvis öppnar den fina stationen med namnet på fasaden upp ögonen för entusiaster och andra nyfikna.
Han nämner även att det är exklusivt att "Ankarsrum station" får synas. För han upplever att public service vanligtvis brukar vara noga med att ta bort ortsnamn i sina produktioner.
Vad kan då marknadsvärdet för klippet vara, ifall den hade sänts av en kommersiell kanal istället för public service?
Niklas Lind ber att få undersöka saken, men kommer fram till att det inte går att få ut en jämförbar siffra.
– Det är svårt att ge rättvis jämförelse av marknadsföringsvärdet av en tresekunderssekvens i public service, kontra en något längre reklamfilmsproduktion med ett tydligt budskap i en kommersiell kanal. De har ju så olika syften och funktioner, säger han.