Coop hade dyraste matkassen – men kritiserar undersökningen

Coop Ankarsrum är tredje dyrast i landet bland de butiker PRO har med i sin årliga prisundersökning.
Företaget riktar dock kritik mot undersökningen – som man inte tycker ger en komplett bild.

Coop Ankarsrum var dyrast i länet av de butiker som PRO hade med i sin prisundersökning.

Coop Ankarsrum var dyrast i länet av de butiker som PRO hade med i sin prisundersökning.

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Ankarsrum2025-01-17 17:00

Bland de butiker som jämförts i Kalmar län är butiken allra dyrast. Förra året var det Coop Överum som fick den föga smickrande sistaplatsen, men i år är inte Överumsbutiken med bland de som jämförs. 

Coop-butiker hamnar generellt långt ner på listan, oavsett om de ligger i stan eller på små orter. Bland de tio dyraste butikerna i Kalmar län på PRO:s lista är sju Coop-butiker. Förra året såg det ungefär likadant ut. 

Vi slog en signal till Peter Nordman, som är försäljnings- och driftchef på Coop Väst som kommunens butiker tillhör, för att fråga vad han tror om orsaken till hur det ser ut. Han svarar att man inte riktigt gillar PRO:s lista ur en rättvisesynpunkt, då den inte tar hänsyn till kampanjpriser och inte viktar medlemserbjudanden, men ber att få ringa tillbaka när han tittat närmare på listan. 

Senare under dagen svarar han på våra frågor via mejl. Han förklarar att Coops syn är att prisundersökningar i grunden är bra, eftersom de hjälper kunder att på ett överskådligt och enkelt sätt få en bild av hur de kan påverka sin vardagsekonomi. 

Men;  

– Däremot tycker vi att PRO:s prisundersökning i nuvarande utförande inte ger en komplett bild. I PRO:s undersökning är urvalet av produkter alldeles för litet för att kunna tala om "billigaste och dyraste butik". Det är också så att man jämför inte exakt samma varor vilket missgynnar våra mindre butiker där man istället räknar om kilopriset mot likvärdiga produkter vilket inte alltid ger en korrekt bild, skriver Peter Nordman. 

undefined
Försäljnings- och driftchefen Peter Nordman på Coop Väst, som kommunens butiker tillhör, menar att PRO:s undersökning inte ger en komplett bild.

Han förklarar också att Coop arbetar med medlemspriser, en bonusmodell som ger upp till fem procent tillbaka till medlemmar och ett stort sortiment av egna varumärken där man kan ta ansvar för kvalitet och hållbarhet, och samtidigt hålla låga priser. 

– Inget av detta syns i PRO:s prisundersökning. 

När det gäller butiken i Ankarsrum är det ortens enda matbutik. Peter Nordman konstaterar att kostnaderna för att driva en mindre butik med lägre omsättning är högre i förhållande till antalet varor som säljs, och att man därför behöver hålla en högre prisnivå för att få inkomster som räcker till att betala hyra, löner, inköp, el och så vidare. 

– Det är jätteviktigt för oss att kunna ha den kvar och kunna erbjuda alla på orten att handla bra mat utan att behöva resa till större orter, skriver Peter Nordman. 

undefined
Jan-Erik Karlsson är engagerad i PRO Västervik och var med och undersökte priser i kommunens butiker, däribland på Coop.

Jan-Erik Karlsson från PRO Västervik är en av de som undersökt priserna i kommunens butiker. Han ger inte mycket för Coops kritik när det gäller urvalet av produkter.  

– Jag har väldigt svårt att se att det skulle vara en orsak till att priserna är höga. Jag brukar handla på Coop och de har ju höga priser, åker jag till Lidl är det upp till 5–10 procent billigare. Skillnaden mellan Coop och Ica Maxi och Willys är lite mindre, säger han. 

Coop hänvisar också till att undersökningen inte tar hänsyn till att Coop har speciella medlemspriser, bland annat. 

– Det är klart, de får ju fem procent, och det gör ju skillnad men det tar inte upp hela skillnaden. Skillnaden är stor ändå. Jag tycker nog att Coop borde vända sig inåt och titta på vad de kan göra för att bli bättre i stället. Behöver de verkligen fyra butiker i Västervik till exempel?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!