Handeln i Västervik fortsätter uppåt

Handeln i Västervik fortsätter att öka, det visar siffror som HUI research analyserat och presenterade under onsdagen.

HUI. Handeln ökar i Västervik och försäljningsindex ligger i dag över jämförbara kommuners. Karin Olsson presenterade statistiken.

HUI. Handeln ökar i Västervik och försäljningsindex ligger i dag över jämförbara kommuners. Karin Olsson presenterade statistiken.

Foto: Andreas Johansson

Analys2014-11-12 16:09

Karin Olsson från HUI research presenterade materialet inför butiksägare, fastighetsägare och intresserade under onsdagen. Handeln i stort i Sverige ökade under 2013 – de är de siffrorna man har tillgängliga – och Sverige är inne i en period av 17 år av ekonomisk tillväxt. Särskilt ökar näthandeln som steg med 15 procent från 2012 till 2013.

– Var tionde krona spenderar vi på nätet när det handlar om sällanköpsvaror vi köper i dag, säger Karin Olsson.

I Västervik har handeln sedan 1992 och fram till 2013 ökat med 77 procent. Det är i och för sig mindre än riket i stort där siffrorna mer än fördubblads under samma period.

2013 omsatte den totala handeln i Västervik två miljarder kronor, där dagligvaruhandeln, bland annat livsmedel, stod för 1,2 miljarder kronor och den så kallade sällanköpvaruhandeln stod för 800 miljoner.

Det så kallade försäljningsindexet, en siffra som visar hur många som handlar lokalt eller åker i väg utanför kommunen för att handla, ligger när det gäller dagligvaruhandeln på 107. Det visar att fler än de som bor här kommer hit för att handla, alltså att det finns ett inflöde av handeln.

Situationen ser däremot sämre ut när det handlar om köp av sällanköpsvaror. Här handlar index på 77, vilket visar att vi fortfarande gärna åker till andra kommuner, främst Linköping och Kalmar för att handla exempelvis skor, kläder och elektronik.

Den genomsnittliga siffran för handeln hamnar på 92. Det gör att Västerviks handel utvecklats bättre än jämförbara kommuner under 2013.

Försäljningsindex

Handel och utveckling

Försäljningsindex ett mått på hur väl handeln förmår att ta tillvara det befolkningsmässiga försäljningsunderlag som finns i en kommun och om handeln dessutom förmår att locka kunder från andra kommuner.

Försäljningsindex 100 innebär att handeln omsätter lika mycket som det befolkningsmässiga underlaget medger. Index över 100 innebär att handeln drar kunder från andra områden och index under 100 innebär att handeln har ett utflöde till andra kommuner.

Källa: HUI Research

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om