Det var flera elbolag i länet som gick samman för att göra E22 till en väg för elbilar. I de större orterna längs med Europavägen skulle det finnas laddstolpar. Västerviks Kraft Elnät köpte in två stolpar. Den ena står vid kommunhuset, och den andra vid Västervik Miljö & Energis kontor på Lunnargatan.
När VT besöker stolpen vid kommunhuset står ingen bil på laddning. Det är ingen ovanlig syn – det hade tvärtom varit mer anmärkningsvärt om det faktiskt stått en elbil där, visar det sig.
Västerviks kommun äger själv bara en elbil, som används av parkförvaltningen.
– Sedan använder Bostadsbolaget ett antal elbilar i sin verksamhet, säger Kenneth Andersson, fordonsansvarig på Västerviks kommun.
I samtliga fall handlar det om mindre, golfbilsliknande fordon som laddas i anknytning till förvaltningskontoren.
Laddstolparna är även tillgängliga för allmänheten. Man bokar tid och hämtar ut en pollett hos Västervik Miljö & Energis kundtjänst.
– Hittills har vi inte haft någon som gjort det, säger Christoffer Schmidt, på Västervik Miljö & Energi.
Mee Särneroth, som var engagerad i projektet när stolparna köptes in, säger att Västervik inte är unikt.
– Nyttjandegraden i hela länet har varit låg.
Förklaringen tror hon delvis ligger på det politiska planet. Elbilarna har inte slagit igenom i Sverige, medan länder som Norge, Frankrike och Storbritannien på olika sätt skyndat på utvecklingen.
Hon säger också att det gäller att ha infrastrukturen på plats till den dag elbilarna blir vanligare.
Kenneth Andersson, på Västerviks kommun, tror att elbilarna kan bli vanligare i framtiden.
– Hittills har vi främst satsat på biogas. Vi har ett 40-tal biogasbilar, och är på väg att köpa in fler. Min högst personliga fundering är om det kunde fungera med en elbil hos äldreomsorgen i tätorten.