Vulkan-svenskarna snart hemma

Svenskar strandsatta utomlands på grund av vulkanaskan kan pusta ut. I går öppnade Europa för flygtrafik igen.

Västervik2010-04-22 00:28
Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.
Vore det helt fel att påstå att vulkankrisen har fört något positivt med sig? Inget ont som inte för något gott med sig - brukar det heta. Så varför inte. Krisen som förlamat stora delar av Europa påminner oss om hur sårbara vi är och hur mycket av det vardagliga vi tar för givet. Inte minst i en tid då flyget är en oumbärlig del i infrastrukturen i vår världsdel och transporterar människor och varor som aldrig förr. Utan enkla resvägar med flyg stannar vårt Europa. Miljontals människor som reser med flyg varje vecka skulle inte resa längre, för den tiden finns inte. Weekendresan i Sydeuropa skulle inte bli inte av eftersom det tar allt för lång tid att åka bil eller tåg. Leveranser av varor skulle ta mycket längre tid. Europas attraktionskraft skulle minska. Ett Europa utan flyg blir, likt ett Sverige utan flyg, mycket otympligare. Stora avstånd ska passeras i vårt avlånga land. Det kan vara värt att påminnas om detta när landets tredje största parti, enligt opinionsmätningarna, vill förbjuda allt flyg söder om Sundsvall. En del debattörer har spetsat till sina formuleringar och menar att det vi nu sett i veckan är miljöpartism i praktiken. Kanske är det så, och skillnaden är väl bara den att människor i det läget skulle vara förberedda på konsekvenserna. Frågan om bekvämlighet och teknik är väsentlig i sammanhanget. Sedan urminnes tider har människan drivits av att utveckla tekniken, att göra saker och ting enklare och smidigare, snabbare och säkrare. Så varför göra det obekvämare och långsammare för människan när tekniken för bekväma transporter finns och fungerar? Utvecklingsfientligheten riskerar att förlama vårt land om miljöpartismen skulle få råda. Tekniken har gjort det möjligt för människan att fraktas snabbt och enkelt i luften, den landvinningen ska nyttjas till fullo och utvecklas. Flygbolagen har förlorat åtskilliga miljarder sammantaget och många flygbolag ifrågasätter om stoppet verkligen var nödvändigt. För de europeiska flygbolagen, som många redan är hårt ansatta ekonomiskt - däribland SAS, kom vulkankrisen vid sämsta möjliga tillfälle. Även om företeelserna inte går att jämföra så har näringsminister Maud Olofsson (C), precis som i Saabkrisens intensiva skede, varit mycket stringent när tal om statligt ekonomiskt stöd kommit på tal. Den tyske transportministern vill heller inte ge något stöd. Det vill däremot den brittiske S-ledaren och premiärministern Gordon Brown, trots att Storbritannien drabbats mycket hårt av den ekonomiska krisen. Maud Olofsson menar med rätta att statligt stöd skulle riskera att snedvrida konkurrensen mellan de europeiska flygbolagen. En överenskommelse inom EU är att eftersträva, det är hennes linje. Rätt och riktigt. Ibland kan EU-samarbetet kritiseras för att finnas med i allt för många detaljer men är det något som verkligen är gränsöverskridande så är det EU:s flygtrafik.