Trots att politiker ofta betonar vikten av att grunda politik på vetenskap tar de inte alltid hänsyn till forskningen. För en tid sedan publicerades forskningsöversikten ”Rätt pris på koldioxid” (Timbro 2015). I rapporten, som är skriven av nationalekonomen Jacob Lundberg, framgår att den svenska koldioxidskatten är för hög i förhållande till vilken skada utsläppen gör. Lundberg ställer sig tveksam till att politiker besitter rätt information för att kunna detaljreglera koldioxidskatten. Rapporten är en påminnelse om att politiker behöver ta aktuell forskning i beaktande.
Konsekvensen av höga koldioxidskatter innebär att många företag flyttar produktionen utomlands. Även hushåll drabbas av de höjda skatterna. Särskilt utsatta är hushåll på landsbygden som är beroende av biltrafik och långa transporter. Med Centerpartiet i spetsen gjorde Alliansen ett flertal reformer för att byta ut fossila drivmedel till mer miljövänliga alternativ. Bland annat införde regeringen en miljöbilspremie och investerade i laddstolpar för el-bilar. Satsningen är viktig för att el-bilen ska kunna vara ett relevant alternativ och för att fler ska våga byta till en eldriven bil.
Väljarna hade kunnat förvänta sig att Miljöpartiet skulle fortsätta på samma linje. För ett miljöparti borde det vara högt prioriterat att få till en omställning till miljövänlig energi. Istället verkar Miljöpartiet ha fastnat i ett krig mot landsbygden och möjligheten att leva och bo runt om i Sverige. Samtidigt som man beskattar bensinen allt högre så väljer man också att höja skatten på biodrivmedel samt att slopa satsningen på laddstolpar. Det innebär att man inte bara gör det dyrare att leva på landsbygden utan att man också gör det krångligare att välja miljövänliga alternativ.
Att Miljöpartiet vill göra det dyrare med biodrivmedel och svårare att köra elbil tyder på en avsaknad av såväl landsbygdsperspektiv som på vetenskaplig grund i miljöpolitiken. De som offras är människor utanför storstäderna som behöver använda bilen dagligen på grund av bristande kollektivtrafik och där alla transporter inte kan ske med kollektivtrafik, till skillnad från vad Miljöpartiet verkar tro.
För regeringen verkar de höjda miljöskatterna framförallt vara ett sätt att få in pengar till statskassan, framför ett sätt att ställa om till ett mer miljövänligt samhälle. Ett bevis för detta är att regeringen låter meddela att energi- och koldioxidskatterna även i fortsättningen ska höjas i takt med utvecklingen av BNP, och inte med hänvisning till vilken skada koldioxidutsläppen gör.
Som nationalekonomen Jacob Lundberg framhåller i sin rapport bör miljösatsningarna göras där de gör störst nytta, vilket i många fall blir utomlands. Den allt tyngre beskattningen av den svenska landsbygden gör liten skillnad för att minska de globala koldioxidutsläppen. Det kan konstateras att Miljöpartiets politik som sätter hela regeringens agenda behöver anpassas bättre efter såväl vetenskap som verkligheten.