Ulvaeus presenterade satsningen Västerviksflyg som i korta ordalag syftar till att starta ett kollektivt ägt bolag i vilket människor och företag kan köpa biljetter på förhand för att finansiera linjen Västervik-Bromma.
Passagerartrafikplanerna för Mommehåls flygplats är givetvis synnerligen intressanta. Det är nästan hissnande att tänka tanken att restiden Västervik - Bromma endast skulle vara 25 minuter. En sådan trafik skulle givetvis underlätta för många affärsresenärer men också för många som har släktingar och vänner på endera stället.
Tjustbygden har potential både för ett ännu mer dynamiskt näringsliv som för en mer utvecklad turismnäring, men bättre kollektivtrafik är ett måste för att maximera potentialen. Att ta sig till och från Västervik måste bli enklare - om det råder ingen som helst tvekan.
Initialt är satsningen Västerviksflyg något att applådera och något som kommer att bli intressant att följa. Det är spännande när entreprenörer vågar testa gränserna och kasta sig ut.
Likväl måste några frågeställningar klaras ut. De är dock inte ställda som ett negativt raster i Jantes färger, utan som något självklart att ta i beaktande och som frågetecken som säkert kan rätas ut. Kommunen har uttalat en vilja att investera så att Mommehåls landningsbana blir duglig för en viss typ av passagerartrafik. Det finns en risk för att skattepengar kommer att tas i anspråk - hur mycket är då frågan, och kommer insatsen motsvara vinsten? Finns alternativa finansieringsmöjligheter vad beträffar utbyggnaden av landningsbana och flygplats?
Ulvaeus presenterade också en nyhet kring Slottsholmenprojektet vid sitt framträdande i går. Nya Slottsholmen, "Fullriggaren i natten", har omskrivits här på ledarplats tidigare och utan tvekan är det något som är väldigt spännande, utvecklande och framtidsinriktat för Västerviks kommun.
Somliga kritiker beskriver dock emellanåt Ulvaeus projekt som något som bara kommer att beröra ett fåtal människor som ska bo i lägenheterna. Det är en djup förvanskning av vad hela projektet, med lägenhetshotell, restauranger och möjlighet för konserter, går ut på. Med gårdagens tillägg - att de två våningarna ovanför restaurangplanet kommer att bli ett renodlat hotell - är dessa kritiker ännu längre ifrån verkligheten än tidigare.
Ju förr det nuvarande rucklet på Slottsholmen rivs och ju förr Ulvaeus Fullriggare i natten finns på plats, desto bättre.