Snart är det dags för landets alla högskolestudenter att påbörja en ny termin. På senare tid har allt fler fått positiva antagningsbesked. Men många blir besvikna efter påbörjade studier, då utbildningen håller låg kvalitet. Få undervisningstimmar och låga krav visar sig vara vardagen på många lärosäten.
Politiker från höger och vänster talar gärna om hur många fler de gett möjlighet att läsa vidare på högskola eller universitet. Socialdemokraterna har ett mål om att 50 procent av alla 30- till 34-åringar ska ha genomgått högre utbildning. Föga hjälper dock kvantitativa mål när kvaliteten på landets utbildningar sjunker.
Den högre utbildningen kostar stora summor varje år. Därför är det särskilt viktigt att utbildningen också genererar ett värde till studenterna och till samhället. Enligt OECD:s årliga rapport om högre utbildning är Sverige ett av de länder där utbildning lönar sig sämst. Bland OECD-länderna är Sverige det land i vilket det lönar sig allra minst för kvinnor att utbilda sig. Samtidigt som platserna på svenska universitet blivit fler tappar svenska universitet i den internationella rankningen.
Debatten om högskolorna borde handla mer om hur utbildning ska löna sig och om hur svenska universitet ska hålla måttet internationellt. Efter avslutad utbildning konkurrerar de färdiga studenterna numera i allt större grad på en internationell marknad. Samtidigt konkurrerar också lärosätena med utländska universitet om de duktigaste studenterna. Införandet av studieavgifter för utomeuropeiska studenter har minskat antalet utländska studenter som studerar i Sverige kraftigt.
”Vi ska konkurrera med kvalitet”, sa folkpartiledaren Jan Björklund när studieavgifter infördes för utomeuropeiska studenter under hans tid som utbildningsminister. Hur hög kvaliteten var på svenska utbildningar blev dock tydligt när utländska studenter sökte sig till andra länder, och antalet utländska studenter halverades efter införandet av studieavgifter. Samtidigt tappade Sverige en del viktiga internationella nätverk som är av betydelse för många exportföretag.
För att höja kvaliteten på utbildningarna är en grundförutsättning att studenterna har med sig rätt kunskaper från gymnasiet. Examinationssystemet måste också förbättras och göras mer rättssäkert. Då universiteten och högskolorna idag får pengar först när studenterna tar högskolepoäng finns det en risk för att kraven sjunker för att fler ska klara kurserna.
Utbildningarnas innehåll är avgörande. Varje student behöver inte direkt efter avslutade studier få en garanti om arbete, som Socialdemokraterna gärna förespråkar. Utbildningen måste leda till att de som examineras har fått med sig kunskaper att använda sig av i sitt framtida arbetsliv, samt möjligheter att ur ett löneperspektiv tjäna på sin utbildning. Kvantitativa mål får inte stå i vägen för kvalitativ utbildning.