Vänsterns skrymtaktigheter om burkan ekar illa

Förra året presenterades en studie i Stockholm som visade att tusentals unga i huvudstaden hindras från att leva självständiga liv, på sätt som tangerar att bryta mot svensk lagstiftning.

Västervik2010-08-05 00:00
Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.
Många av de tillfrågade ungdomarna - de flesta av dem med utländsk bakgrund - upplevde att de inte tilläts ha samma vardag som sina svenska, jämnåriga bekanta. Nästan var sjätte ung kvinna uppgav sig ha hindras från att ha kontakt med andra män än släktingar, och nästan var tionde hade utsätts för kränkningar, hot och våld i syfte att upprätthålla påbjudna levnadsregler, enligt enkätsvaren. Att, som ibland kan noteras från politiskt vänsterhåll, kategoriskt avfärda alla uttryck för bekymran över dessa växande samhällsproblem som främlingsfientlighet eller diskriminering, vore att snubbla i resonemangen. Anledningen att dessa invandrare sökt sig till ett fritt och öppet land som Sverige, är rimligen naturligtvis att de just velat lämna sina totalitära samhällsklimat bakom sig. Diskriminerande vore därför i stället att utesluta särskilda samhällsgrupper från rätten att, som vilken jämlik medborgare som helst, åtnjuta vårt samhälles fria värderingar. I diskussionen om burka och niqab glöms ofta en viktig premiss i debatten. Nämligen den om niqab och burka - båda heltäckande klädsel - ska erkännas som religiösa symboler och därmed likställas med hijab, den konventionella, muslimska slöjan, eller inte? Det här är en vattenskiljare som många debattörer medvetet eller omedvetet tycks förbise, trots att konsensus i frågan saknas inte bara i västerländska länder utan även i muslimska. De flesta upplever alltjämt burka och niqab som symboler för förtryck - något man följaktligen tar avstånd ifrån. Hur man sedan tycker att samhället ska ta avstånd från detta - genom reglering eller andra åtgärder - borde vara den på förhand givna frågan för seriösare debatter. Det här är i vilket fall en distinktion som föranlett Folkpartiets partiledare Jan Björklund att vilja ändra högskolelagen och skollagen så att rektorer ska kunna neka tillträde åt elever och lärare med heltäckande slöja. Något som väckt debatt. Men höga brösttoner i kritiken mot alla konkreta förslag om motverkan av bärande av burka och niqab, och att detta skulle innebära att frånta individer deras "grundläggande mänskliga rättigheter", som skribenten Jesper Nilsson hävdar i vänsterprofilerade nättidningen Dagens Konflikt, ter sig bara bigott. Att göra sig lustig över att Jan Björklund finner burkan olämplig som kläddräkt, framstår bara som huvudlöst i minst en bemärkelse. Nilssons påhopp, sedan, om "borgerlig rasism", i sitt stereotypiska, genant snarstuckna vänsterresonemang - indikerar snarare en naivitet som rimligen bara kan komma av begränsad personlig erfarenhet av att vistas i de totalitära samhällen vars förtryck många upplever att burka och niqab är otvetydiga uttryck för. Just det förtryck som moderata muslimer som lever i vårt land har flytt ifrån - men som, ironiskt nog, kulturradikala vänsterelement och kulturradikala islamister nu skyndar att göra gemensam front för.
Läs mer om