Stiftelsen Viktor Rydberg, som i dag driver grundskolor och gymnasier, ansökte i veckan hos regeringen att få starta lärarutbildning inspirerad av Åbo akademi. Viktor Rydbergskolorna håller redan en hög standard och är eftertraktade bland många elever och deras föräldrar. Det bådar gott inför en lärarutbildning som konkurrerar till dagens tyvärr ofta undermåliga utbildning.
Initiativet kommer innebära att den nuvarande lärarutbildningen måste förbättra sig för att kunna jämföras med Viktor Rydbergs utbildning. Den nya lärarutbildningen kommer nämligen ta inspiration från ett av världens bästa skolsystem, det finska. Där är statusen hög för lärarna och på varje enskild lärarutbildningsplats finns tio sökanden.
I Sverige har det länge talats om att statusen för lärare behöver höjas. Åt det tycks många höja på ögonbrynen. Varför ska just lärarna särbehandlas? Men vårt land har kommit till ett sådant läge att särbehandling krävs för att i förlängningen skapa en skola att räkna med. Som det är nu söker sig duktiga och kompetenta studenter till andra utbildningar och yrken. Kvar på lärarutbildningen blir de som inte kommer in någon annanstans. Det är direkt hälsovådligt för svensk utbildning och framtid, att utbilda personer som egentligen inte vill eller kanske ens borde bli lärare.
För Finland går det väsentligt bättre. Landet har ett av världens bästa skolsystem och läraryrket är eftertraktat. Så måste Sverige också ha det! För att kunna jämföra oss i den globala konkurrensen är det därför bra att man nu tittar på den finska framgångsmodellen.
Viktor Rydbergskolornas grundare Louise Ankarcrona berättar att hon tror på ett finsk-svenskt äktenskap där Åbo akademi efterföljs, men med ett system som kommer att anpassas efter det svenska regelverket. Åbo akademi kommer att stå för planeringen, upplägget av de teoretiska studierna och för forskningen. Ankarcronas lärarutbildning kommer att satsa på ansökningsprov och intervjuer, precis som i Finland. Då undviker man att lägga tid och energi på personer som egentligen inte passar för yrket, i stället ges platsen till de bäst lämpade.
Regeringen bör välkomna ett sådant alternativ till nuvarande lärarutbildning. Det kommer förmodligen inte bara att leda till en bättre utbildning - utan även skapa tillfälle för mer forskning och en vidare professionalisering av läraryrket med fler karriärmöjligheter. Äktenskapet mellan den finska och den svenska modellen kommer att gifta sig bra.