Rödgröna rallares svaga tidtabell

Lars Ohly (V) var i sitt esse när han i går måndag presenterade de rödgrönas satsning "infrastruktur för jobb och klimat" tillsammans med Mona Sahlin (S) och Peter Eriksson (MP).

Västervik2010-04-27 00:00
Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.
Ohlys goda humör kan man förstå. Han är ju den mest sakförståndige i sällskapet. Han började jobba på SJ 1976, och vet rimligen mer än kollegerna om Sveriges banor och deras problem. De rödgröna är överens med regeringen om vägarna tio år framåt. Men man vill satsa mer på järnväg och kollektivtrafik än alliansen och ge klart besked om banor för höghastighetståg. Kustjärnvägen Norrbotniabanan norr om Umeå ska börja byggas och en rad lokalt och regionalt viktiga sträckningar ska förbättras. Om detta kan för det första sägas att få saker torde vara lika okontroversiella i svensk politik som att vi behöver satsa mer på den rälsbundna trafiken. Och det pågår redan. För det andra kan man undra vilken trovärdighet de rödgröna har när de lovar att snabbare än alliansregeringen bocka av på önskelistan. Frågan föranleds av det bestående gnisslet i det rödgröna samarbetet, med kollisionen mellan Socialdemokraterna, som tycker det samhälle de byggt är i huvudsak gott, och de två kamraterna, som från olika utgångspunkter anser att Sverige är ett korthus som rasar ihop - ja, bör rasa ihop - för att man ska kunna bygga upp något helt annorlunda. För att ha en chans till valvinst är V och MP redo att justera ideologin. Vi hör hur Maria Wetterstrand säger snälla saker om bilister. I en debattartikel i Dagens Nyheter medger hon och kamraterna att bilen under "överskådlig tid" kommer att vara en förutsättning för att människors vardag ska gå ihop, särskilt i mer glest befolkade delar av landet. Detta torde vara en insikt väljarna kommit fram till för länge sedan. Att de rödgröna behöver formulera självklarheter av det här slaget visar att det själva tvivlar på sin trovärdighet. Ett valår bör man, vis av erfarenheten, härda sig och acceptera att klavertramp, överdrifter och rena felaktigheter blir vanligare i kampen mellan våra politiker. Men det bidrar inte till de rödgrönas allmänna trovärdighet när i DN-artikeln om infrastrukturen påstår att "Den moderatledda regeringen har misslyckats med den ekonomiska politiken." Nyss meddelade EU:s statistikorgan Eurostat att Sverige är ett av de tre EU-länder som 2006-2009 faktiskt minskat sin statsskuld. Vi är inte som andra tvingade att minska statens utgifter eller höja skatterna.Om de rödgröna har fel i det stora, kan de då ha rätt i det mindre? Ja, det kan ju inte uteslutas. Men när de skriver, med många bokstäver, att "de planeringsmässiga förutsättningarna inte är helt klargjorda" för många projekt erkänner de ju själva att deras löften är luftiga. Lars Ohly säger, apropå sin gamla arbetsgivare SJ, att "skillnaden är att vår tidtabell ska hålla". Tillåt oss tvivla!