I så fall är du inte ensam, fast det visste du alldeles säkert. Ett av de stora diskussionsämnena i vinter har varit just kollektivtrafikens brister.
Har man från regeringshåll för avsikt att förmå människor att transportera sig kollektivt, förutsätter det att det finns goda möjligheter att förflytta sig från punkt a till punkt b enligt tidtabell. Tilliten är enormt viktig.
I går levererade den borgerliga partiledarkvartetten regeringens extrasatsning på förbättrat underhåll av järnvägen. Satsningen är på 800 miljoner och kommer att täcka sådant som ökat underhåll, så kallade trimningsåtgärder för att effektivisera infrastrukturen, och ökade reinvesteringar - så att man byter ut gamla delar med nya, i stället för att vänta tills de går sönder.
Det kan tyckas att Maud Olofsson skyller ifrån sig när hon påtalar att många av bristerna i järnvägsnätet är något som gått i arv från tidigare socialdemokratiska regeringar, men det är i allra högsta grad en sanning. Och det är inte minst viktigt att påminna om detta då Socialdemokraterna är tämligen duktiga på att föra aktiv infrastrukturpolitik i opposition, men inte lika bra i regeringsställning.
Huruvida regeringens satsning på underhåll av järnvägen är tillräcklig, är svårt att sia om.
Däremot är det synnerligen positivt att de lyssnat in önskemålen för att förutsättningarna för att tågen ska komma i tid under nästa vinter, ska bli bättre. Regeringen är således på rätt spår.