Ny skolordning

"Ordning och reda" eller flumskola? Vart skickar man helst sina barn? De flesta är ense om att barnen ska vara i trygga händer i skolan men ändå försöker de rödgröna att utmanövrera den borgerliga skolpolitiken med retorik om att "straff är inte rätt sätt".

Västervik2010-06-01 00:00
Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.
Förvisso löser inte bestraffning alla problem, men det måste finnas en trygghetsskapande struktur där läraren har bestämmanderätt över elever och inte tvärtom, för att kunskapsutveckling ska kunna äga rum.I söndags debatterade utbildningsminister Jan Björklund och Maria Wetterstrand skolfrågor i Agenda. Under sina år som skolminister har Björklund initierat och genomfört en rad reformer. Men det är reformer det tar tid att se effekterna av, något som kan vara problematiskt i den snabba resultatrapporteringars tidevarv och för väljare som ska ta ställning i höst.Diskussioner om skolan handlar ofta om vad forskningen säger, så försökte också Wetterstrand argumentera I debatten med Björklund. Men faktum är att den flumskola som fått växa sig så stark har fått göra det just genom sin okritiska tillit till forskningsrön. Som om forskningen i sig var en oberoende och neutral instans.Men det är samtidigt inga kontroversiella eller krångliga principer som Björklund vill införa. "Ordning och reda" har som i mycket av det andra regeringsarbetet genomsyrat också alliansens förändringar i skolan. Det ska bland annat bli möjligt att tvinga dem som mobbar i en skola att flytta på sig och byta skola i stället för mobboffret, som det tidigare varit. Lärarens roll stärks. Det ska gå att ge elever kvarsittning eller i värsta fall stänga av dem från undervisningen en kort tid. Betyg föreslås redan från årskurs 6, så att elever och föräldrar tidigare blir medvetna om hur den individuella utvecklingen ser ut. Samtidigt har Björklund stora förhoppningar på lärlingsutbildningar och kan tänka sig att säkra 40 000 lärlingsplatser under de närmaste åren.Kort sagt - regeringen har påbörjat en storstädning i den flumskola som vuxit fram under de senaste decennierna.Det ska sägas att det är sällan populärt att vara den som påtalar ett problem, än mindre vara den som tar tag i det. Och skolan har varit just ett sådant känsligt område, där många har åsikter men få vågar ta till mer drastiska grepp när det kommer till kritan.Därför är det inte oväntat att Wetterstrand ifrågasätter de förändringar som Björklund initierat. Miljöpartiets språkrör påtalar att hon är orolig för att man genom att fokusera för mycket på disciplin tappar det som hon menar att svenska skolan och svenskar är kända för "kreativitet".Men det går inte att komma ifrån att det måste finnas en grundläggande struktur, en ordning, som både lärare och elever känner sig trygga i för att det överhuvudtaget ska gå att skörda några frukter av den kreativitet hon nämner som central i skolan.Till sist formulerar Björklund bäst själv det argument som försvarar den nya skolpolitiken: "Vi har prövat den röd-gröna skolpolitiken rätt länge". Ja, och se hur den fungerar.
Läs mer om