Makten över seminariet

Almedalen Under Almedalsveckans mingelmyller finns hundratals seminarier som vare sig berör rikspolitik eller enskilda partier. Ett av dessa ägde rum under gårdagen med kommunalrådet Harald Hjalmarsson (M) som inbjuden paneldebattör.

Västervik2013-07-03 00:01
Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.

Det var passande nog Gotlandsbåten AB som arrangerade ett seminarium under rubriken ”Lokal utveckling som drivkraft för entreprenörer”. Under ledning av den Västerviksbekanta Julia Bendelin samtalade bland andra Gotlandsbåten AB:s ägare Pigge Werkelin, Svensk Turisms ordförande Magnus Nilsson och inte minst kommunalrådet Harald Hjalmarsson om turismens betydelse för utvecklingen i enskilda kommuner och regioner.

Diskussionen kom att inledas med frågan om lokala entreprenörer i första hand bedriver företag för att tjäna pengar eller förbättra samhället. Föga förvånande ansåg samtliga paneldebattörer att det ena inte utesluter det andra och Hjalmarsson förklarade sin ståndpunkt med att en kommun aldrig är bättre än sitt näringsliv. Det vill säga att ett välmående näringsliv är en förutsättning för god kommunal välfärd.

Därefter kom samtalet att kretsa kring turism. 2010 lanserade Svensk Turism en nationell strategi för besöksnäringen. Ambitionen är att fördubbla turismens omsättning till 2020 och därmed göra den till en basverksamhet i svensk ekonomi. I Västervik har man utarbetat en liknande strategi. Dock vill man istället öka omsättningen med 75 procent under samma tidsperiod.

För att kunna genomföra detta menar kommunalrådet att samarbetet mellan Vimmerby, Västervik och Visby (populärt förkortat VVV-samarbetet) måste stärkas. Enligt Hjalmarsson drivs orterna av gemensamma intressen och tillsammans hoppas man kunna bli till landets mest attraktiva semesterdestination där turister fördelar sina semesterdagar på de samarbetande orterna. På så vis hoppas man kunna bilda en dynamisk region som ska locka till sig turister, inflyttare och företagare.

Även om seminariet lyfter en viktig diskussion om turismen och näringslivets betydelse för landsbygdskommuner som vår egen, visar det på en problematisk tendens som genomsyrar hela Almedalsveckan, nämligen att den som anordnar ett seminarium har den fullständiga kontrollen över panelen. Givetvis är det ett privilegium förbehållet seminariearrangören men det innebär också att det som marknadsförs som öppen debatt ofta är en fråga om ren propaganda.

Samtliga paneldebattörer har intressen i Gotlandstrafiken. Särskilt tydlig blev den saken när seminariet avslutades med att Magnus Nilsson skrev under en intresseanmälan för köp av aktier i Gotlandsbåten AB. Det betyder att samtalet mer kom att handla om Gotlandsbåten AB:s förträfflighet snarare än den lokala utvecklingen som drivkraft för entreprenörer, vilket trots allt var rubriken för seminariet. Det överskuggar en annars intressant diskussion och ett lovvärt samarbete mellan Visby, Vimmerby och Västervik.