Sportlovsresenärerna innebär tät trafik på vägar som varken är byggda eller underhållna för någon större volym. Att det hela flyter beror bland annat på goda insatser av regionala polisresurser och den lagstadgade skyldigheten att ha vinterdäck.
Sportlovsveckorna innebär i regel en uppgång i olycksstatistiken. Minst skador blir det om vädret blir dåligt. Snö och is håller nere farten, vilket ofta är den avgörande faktorn enligt statistiken. Viktigt är förstås att bilar som kör norrut har ordentliga däck. Enligt polisen har de flesta fjällresenärer vinterdäck i gott skick. Men det finns orosmoment. De sportlovsfirande familjerna delar nämligen vägar med tung trafik. Och enligt svensk lag gäller kravet på vinterdäck inte lastbilar på mer än tre ton. Regelsystemet är ologiskt. Efter förra vintern överlämnade Trafikverket ihop med Transportstyrelsen en utredning till näringsdepartementet som föreslog att reglerna skulle utökas till tunga lastbilar.
Svenska, och nordiska åkerier, har visserligen nästan alltid vinterdäck på sina ekipage. Men på de europeiska lastbilarna är det bara runt hälften.
Till den vetskapen bör man lägga att många utländska åkare har begränsad erfarenhet vinterväglag vid låga temperaturer.
Som upplagt för olyckor kan man tänka. Och det är precis vad som sker. Trafikverket uppskattar att avsaknaden av vinterdäck leder till samhällskostnader för kanske mer än 200 miljoner kronor om året. Det handlar om bärgningar och försäkringsärenden, men också om kostnader för förseningar. Tunga lastbilar på slirande sommardäck skapar proppar i trafiken.
Men viktigare än det ekonomiska avbräcket är förstås risken för liv och hälsa. Ekipage kan väga uppåt 50 ton. Självklart är de en fysisk fara för andra trafikanter då de framförs utan vinterdäck på isiga vägar.
Lagen måste ändras så att krav om vinterdäck också innefattar tunga fordon. Mycket av förarbetet för en utökning av lagen är redan gjort. Det finns ingen anledning att vänta.
Självklart är inte vinterdäck på lastbilar en "Quick-fix". Både yrkes- och privatchaufförer borde kanske ibland repetera sina kunskaper i vinterkörning. Det finns all anledning att ta det försiktigt på sportlovsvägarna. Inte minst därför att de ofta löper genom områden som får betydligt mindre i vägunderhållspengar än de storstadsregioner där många av trafikanterna är vana att köra.