Kunden har alltid rätt

Sakta men säkert så smyger konsumentperspektivet sig in i allt fler delar av samhället. Vi vänjer oss vid att agera som kunder i en rad olika tillfällen i livet; situationer som vi förr inte betraktade som delar av en transaktion.

Västervik2010-03-01 00:00
Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.
Allt fler kommuner börjar tillämpa individuell lönesättning i skolan, utifrån att elever satt betyg på sina lärare. Samtidigt så har patienter sedan ett antal år tillbaka kunnat utvärdera sjukvård och behandlande läkare. Företeelser som dessa baseras på uppfattningen om att skola och vård är varor på samma sätt som köttbullarna i frysdisken eller bredbandspaketet från telefonoperatören.Med konsumentutvecklingen följer att vi också tar oss större friheter att använda kundperspektivet när det gynnar oss. Det som biter hårdast i en förhandling av något slag är när vi har möjlighet att bete oss som indignerade kunder, vi är så vana vid reklambudskap som "en kund kan aldrig ha fel".Den här utvecklingen medför att om man inte är uppmärksam och ser över sina intressen noga så är det lätt hänt att man går miste om något potentiellt värdefullt, som "kund". En utbildning och möjlighet till karriär bland annat.Studenter som lämnade gymnasiet före 2003 är från och med i höst, när de nya antagningsreglerna träder i kraft, ett exempel på en grupp som bör börja betrakta sig som kunder för att undvika att bli orättvist behandlade i framtiden. En förändring i gymnasiebetygen som skedde 2003 medförde nämligen att maxpoängen 20 steg till 22.5. Det innebär att den som tog studenten före 2003 och söker till högskolan i dag inte har samma förutsättningar att komma in på en populär utbildning som den som har haft möjlighet att läsa in de extra meriterande poängen. Med detta sagt, så är det inte lönlöst för äldre studenter att söka till högskolan. Sedan 2008 har högskolorna själva möjlighet att tillämpa andra urval än betyg och högskoleprov på så mycket som en tredjedel av alla sina studieplatser.Men det ligger i de äldre studenternas intresse att noga se över vilka antagningsregler som gäller för dem om de vill söka högre utbildning. Egentligen har de inget annat val än att börja betrakta sig själva som indignerade kunder och utifrån "kunden har alltid rätt" argumentera för sin rätt att konkurrera på lika villkor om samma högskoleutbildningar som de yngre. För en 26-åring med arbetslivserfarenhet och personlig mognad som drömmer om att bli läkare eller veterinär, kan väl inte betraktas som en redan gammal och förbrukad vara i uttagningen till högskolan - bara för att betygssystemen gjorts om? Riktigt så långt har förhoppningsvis inte köp- och säljmentaliteten nått ännu.
Läs mer om