Det är den tidigare Hultsfredsrektorn Johan Sjöqvist som reagerar mot den dåliga kvaliteten på maten sedan han serverats en särskilt dålig lammgryta under påskhelgen. Sjöqvist får dessutom medhåll av boendets personal. Vid Nynäsgården i Hjorted, där man tillagar maten som serveras vid äldreboendet, erkänner man att kvaliteten på köttet varit särskilt dålig. Därför lovar man ta upp ärendet med leverantören. Samtidigt menar man misslyckanden inträffar, precis som när man lagar mat hemma.
Det stora engagemanget hos kök och personal är förstås hedervärt. Däremot duger det inte att skjuta ansvaret på någon annan.
När en kund betalar för en tjänst måste denne alltid kunna ställa krav på utföraren. Det ska givetvis vara rimliga sådana men när det som i detta fall rör det sig om hela tre tusen kronor i månaden för tre mål mat om dagen är det knappast en orimlig förväntan att den ska vara aptitlig. Annars bör man, precis som Sjöqvist, reagera.
Dock är det långt ifrån självklart vart den missnöjde bör vända sig. Till personalen, centralköket eller ansvariga politiker? Vidare kan man ställa sig frågan om det verkligen är rimligt att resonera som centralköket, att man ibland misslyckas. För betalar inte Sjöqvist för att få professionellt tillagad mat och därmed undvika misslyckanden? Gemene man hade knappast accepterat resonemanget vid ett restaurangbesök och med rätthet kunnat kräva att få ställa kocken till svars.
Och nog får vi hoppas att principen om kunden framför allt, även gäller för kommunens äldreboenden.