Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.
Det kom som en nyhet för Lärarförbundets ordförande i kommunen att det kommer att åläggas Västerviks lärarkår att utföra ett antal städuppgifter på skolorna. Tömning av sopor, rengörning av skolbänkar, upphängning av stolar, tömning av papperskorgar, rengörning av skåp och gardintvättning, för att nämna några arbetsuppgifter som VT berättar om på nyhetsplats i dag. Enligt kommunens tidigare städchef har arbetsuppgifterna som presenteras varit förekommande på olika verksamheter i olika omfattning sedan tidigare. Genom att städverksamheten upphandlats har förväntade arbetsuppgifter tydliggjorts. Med andra ord - även om lärare skötte en del städarbete tidigare - kommer det nu tydligare ingå i deras arbetsbeskrivning. Inte minst i en tid då det visar sig att betygsstatistiken för elever i kommunen fortfarande är bekymmersam är det väsentligt att diskutera vad lärare bör göra på sitt jobb och vad som inte bör vara arbetsuppgifter för lärare. Används våra skattepengar på rätt vis när universitets- och högskoleutbildade lärare med examen, som har ett stort kunnande inom sina ämnen och i pedagogik, ska sanera blyertsklottrade skolbänkar, elevskåp och tvätta gardiner? Är det kanske en konkurrensfördel för en landsbygdskommun som Västervik, som precis vänt befolkningsstatistiken, att locka högutbildade lärare med löften om städjobb? Så passade ansvariga på att lägga in en formell förändring i städningen av skollokaler samtidigt som den av somliga hårt kritiserade entraprenaden ska genomföras. Vad ville man vinna på det - pengar ja, men ett ökat stöd för entraprenader? Tyvärr är risken för att ännu fler ser med kritiska ögon på det. Och det är beklagligt eftersom entreprenader i grunden är något positivt för såväl skattebetalarna, kommunekonomin som för företagandet. Om nu kommunens ledande politiker och tjänstemän anser att det är viktigare att Västerviks lärarkår står och skrubbar bänkar efter klottrande tonåringar och rengör deras skåp än att de arbetar med att förbättra kvaliteten på undervisningen och får eleverna att höja sina betyg, bör de ta en allvarlig funderare om de verkligen gör rätt prioriteringar för framtiden. För den politiker som menar allvar med att öka statusen för lärarkåren, för den politiker som menar att kompetens ska vara avgörande för utförande av arbetsuppgifter och för den politiker som är vill att Västerviks elever ska höja sina studieresultat, så är renodling av arbetsuppgifterna som gäller. Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen, sägs det och det kanske är sant i städverksamheten. Men lärarkårens fejande med disktrasa och vimflaska tar resurser från tusentals skolbarn- och ungdomar i kommunen som garanterat skulle vara mer betjänta av en undervisande än en städande lärare.