Intet nytt på Tjustbanefronten

En sak är klar: Hur mycket som än satsas på infrastrukturen kommer det ändå att vara för lite.

Västervik2010-04-03 00:00
Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.
En fullt utbyggd E22:a med 2+2-väg hela sträckan vore finfint. Liksom en Tjustbana med hög kapacitet, väl utbyggd turtäthet och med 40 minuter i pendlingstid till Linköping. Även om detta inte är resultatet av regeringens infrastrukturella satsning för åren 2010-2021, kommer ändå satsningarna Tjust till del.Sträckan på E22:an mellan Hyttan och Verkebäck ska rätas, det kommer bli 2+1-väg och troligen också högre tillåten hastighet. Dessutom kommer andra satsningar på såväl E22 som andra vägar att tjäna bygden, bland annat ombyggnationer i Blekinge, vid Eksjö, i Söderköping och mellan Söderköping och Norrköping. När det gäller Tjustbanan finns inga anslag säkrade hittills. Men varje län har fått en pott som ska satsas i olika infrastrukturprojekt. Innan sommaren väntas besked. Fortfarande har politikerna kring Tjustbanan möjlighet att påverka så att beslutet går i rätt riktning. Sista tåget har med andra ord inte gått.Lika förutsägbar som att påskaftonen följs av påskdagen var riksdags- och kommunfullmäktigeledamoten Krister Örnfjäders (S) kommentar i VT i torsdags. "En nitlott", så beskriver han de infrastrukturella satsningarna. Som beskrivning av satsningen i stort och för Tjust del i den var det en väl negativ bild av paketet. Hade det sett väldigt annorlunda ut med en s-regering? Föga troligt. Det är allt för enkelspårigt att beskriva infrastrukturpaketet som en nitlott för Tjust. Men någon högvinst var det åtminstone inte.