Till hjälp för att utröna möjligheterna kommer man ta hjälp av utredare från Sveriges Kommuner och Landsting, SKL. Där menar det moderata kommunalrådet Harald Hjalmarsson att man ”har mycket kompetens och räkneverken på plats”. Tillsammans ska man närma sig summan av kardemumman, nämligen huruvida de båda kommunerna gör klokast i att tillhöra Kalmar eller Östergötland.
Alltså finns ännu inte några klara besked. Dock finner man onekligen en hel del som talar för att Tjusbygden skulle gynnas av närmare band till Östergötland.
Bland annat menar Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och analyser att framgången för några av landets främsta tillväxtorter ligger i bandet till en dynamisk storstadsregion eller åtminstone en residensstad. Så där på papperet borde det vara Kalmar, men mer kulturellt får man nog erkänna att bygden med tiden tytt sig till Linköping. Vid sidan om våra kulturella band till det ”östgötska” råkar Linköping även vara rikets femte största stad med ett synnerligen sprudlande näringslivsklimat. Som om detta inte vore nog inrymmer staden ett av landets främsta universitet och man har utmärkta järnvägsförbindelser till rikets alla hörn.
Samma myndighet som ovan lyfter även infrastrukturen som en förutsättning för den framgångsrika landsbygden. Mer formella band till Östergötland skulle till exempel kunna motivera en förstärkning av Tjustbanan. För bygden skulle det innebära att man löser en infrastrukturell knut av gordiska proportioner. En stärkt kollektivtrafikförbindelse till Linköping skulle inte bara möjliggöra för fler pendlare att slå sig ned i Västervik utan också att bygden får tillgång till landets stambanor. Då skulle plötsligt hela riket komma närmare Tjust och det skulle inte minst gynna den socialmoderatiska ambitionen om permanent Gotlandstrafik. Infrastrukturen är en förutsättning för bygdens tillväxt och således skulle man skapa rättvisa förutsättningar för Västervik att vara det lättillgängliga familje- och semesterparadis det borde vara.
Finns det då inga storartade fördelar med att behålla nuvarande länsgränser? Vid sidan om ett redan befintligt samarbete har numera även Kalmar sitt universitet och ett inte helt ofördelaktigt näringslivsklimat. Dock vore det ogynnsamt för Västervik att ägna sin uppmärksamhet söderut när dess framgång är så beroende av stärkta band till landets infrastrukturella pulsådror och storstäder. Säga vad man vill men bygdens tillväxtrelaterade framgångar kommer inte komma från Sydöstra Småland.
Nu återstår förstås att se vad det blir av SKL:s utredning. Men om slutsatserna landar i något väsenslikt nära bör man på allvar fundera om länsgränsen mest är en av många gamla hämskor för bygden och dess utveckling.