Fyra bra lärare mer än fem dåliga

Vad har störst betydelse för elevernas resultat? I Haninge, söder om Stockholm, jämförs skillnaderna mellan skolorna såväl som inom skolorna. I en och samma skola kan det variera markant mellan olika klassers resultat. Utifrån kommunens mätningar tycks det som att lärarens förtjänster spelar större roll, snarare än skolan.

Västervik2014-03-31 00:01
Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.

Slutsatserna är inte bara intressanta för Haninge, utan även för Sverige i övrigt. Särskilt i valtider då politiker från höger till vänster ständigt kommer med nya förslag om hur skolan ska förbättras.

På onsdagen deltog Skolinspektionens generaldirektör Ann-Marie Begler i SVT:s program Rakt På. Även hon underströk att undervisning av bristande kvalitet är en bidragande faktor till resultaten i Pisa-undersökningen, vilket fastslås i en kommande rapport från Skolinspektionen.

Samma sak konstaterade OECD:s expert Andreas Schleicher när han besökte Stockholm för en dryg månad sedan och presenterade en snabbanalys om varför svenska elever inte presterade bättre i Pisa. Schleichers konklusion var att lärarna helt enkelt inte är tillräckligt bra i Sverige. Och den svenska skolan kan aldrig bli bättre än dess lärare.

Egentligen är det mycket logiskt. Låt gå för att det är påhittigt med alla mirakelkurer som politikerna menar ska rädda skolan. Men hur ska eleverna förväntas kunna göra bra ifrån sig om de inte har kunniga lärare som faktiskt kan lära dem något? Så länge lärarnas kunskaper brister spelar det ingen roll om det är en lärare per barn, eller om eleverna har betyg från första skoldagen.

Skolforskaren John Hattie har predikat om vikten av goda lärare under lång tid. När han föreläste i Sverige förra året sade han i en intervju i Svenska Dagbladet (10/6 2013) att den svenska debatten om skolan handlar om fel saker. Den kretsar främst kring sådant som är mätbart; klasstorlek, betygssystem och så vidare, i stället för att fokusera på viktigare ting. Enligt Hattie är lärare, och goda ledare i skolan, det enda som spelar riktigt stor roll.

Det är märkligt att politikerna inte tycks lyssna på det som otaliga experter säger. De tycks framförallt intressera sig för enkla lösningar, sådana som är otillräckliga för att lösa ett svårt problem. För några veckor presenterade regeringen just en sådan lösning; mindre skolklasser. OECD:s Schleicher kommenterade regeringens utspel och sade att i valet mellan att satsa på mindre klasser eller lärare vore det bättre att ägna resurser åt att höja lärarnas kvalitet.

Svenska skolan gynnas inte av att oppositionen och regeringen fortsätter att utmana varandra i vem som kan komma på flest overksamma reformer. Det enda som verkligen kan hjälpa skolan är goda lärare.

Läs mer om