Ett eftertänksamt minnesmärke

Det är Allhelgonahelg. En tid som inbjuder till eftertanke och som ägnas minnet av våra bortgångna. En alldeles för hög andel av dem vi minns, är unga förare och passagerare som fallit offer i trafiken. En grupp som är kraftigt överrepresenterad när man granskar olycksfallsstatistiken

Foto: Scanpix

Foto: Scanpix

Foto: Amel Emric

Västervik2012-11-02 00:00
Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.

Mot denna bakgrund menar en av landets främsta forskare på trafikolyckor, Ulf Björnstig, att man bör höja körkortsåldern till 25 år. Han påkerar bland annat att människans hjärna inte är fullt utvecklad förrän dess, samt att unga människor är särskilt känsliga för grupptryck. Dessutom hävdar Statens väg- och transportforskningsinstitut att det skulle bli samhällsekonomiskt gynnsamt. På så vis skulle man kunna förhindra många av landets trafikolyckor.

Björnstig har goda intentioner med sitt förslag, men att hindra unga från att nyttja en av landsbygdens främsta frihetssymboler, är inte rätt väg att gå. Dessutom blir stödet från Statens väg- och transportforskningsinstitut något besynnerligt, eftersom dess huvudkontor är förlagt till Linköping. Där borde man vara bekant med bilens betydelse för den levande landsbygden.

Den 28:e oktober firades Bilens dag. En dag som tyvärr passerar många förbi. Detta trots att över 2,7 miljoner människor dagligen pendlar till arbetet. Då får man heller inte glömma de ytterligare 3,4 miljoner människor som antingen tar bilen till fritidaktiviteter eller för att göra serviceärenden. Bilen blir således vår tids mest brukade färdmedel och en frihetssymbol för alla de människor som inte kan njuta av obegränsad kollektivtrafik. Dessutom är höjd körkortsålder knappast en given garanti för färre olycksfall samtidigt som det ställer till problem i myndighetsfrågan.

Men hur ska man då förhålla sig till den sorgliga olyckfallsstatistiken? Den kommer man trots allt inte undan.

Det är, som i så många andra fall, en fråga om hur vi människor brukar våra verktyg snarare än regelverkvet kring dem.

En osund inställning har som bekant lätt att smitta av sig. Inte sällan inspireras våra unga av vuxenvärldens vårdslösa trafikkonstnärer. Till exempel en fartglad farsgubbe, eller en våghalsig kusin som sladdar sig igenom slingrande landsvägar. Sådant som kan tyckas harmlöst, tills den dag då olyckan drabbar. Det blir en uppfostransfråga där föräldrarna bär det största ansvaret för nästa generations trafikvett. Om Björnstigs förslag får genomslag, är det delvis de vårdslösa motorentusiasternas fel att deras efterkommande inte får samma tillgång till bilen som dem själva. Det skulle vara ännu ett hårt slag mot landsbygden när unga vuxna berövas den, ofta enda möjligheten, till att resa obehindrat. Det manar knappast någon att stanna kvar. Landsbygden kan inte enbart leva genom våra seniorer.

Bilen är och förblir en frihetssymbol för den levande landsbygden och den försvaras bäst genom att efterleva trafikens vett och etikett. Så, var stolta när ni tar bilen till helgens kyrkogårdsbesök, men samtidigt varsamma på vägen dit. Det vore Allhelgonahelgens mest eftertänksamma minnesmärke till trafikens offer.