Björklund tvingar lärare att visa leg

Läraryrket är Sveriges viktigaste profession. Oavsett om vi talar om framtidens tillväxt, välfärd eller demokrati formas villkoren i skolan.

Västervik2010-10-19 00:00
Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.
Skolminister Jan Björklund anser att läraryrket misshandlats av politikerna under de senaste decennierna. Under sin tid på utbildningsdepartementet har han genomfört en rad reformer som syftar till att stärka läraryrkets status. Den senaste i raden av propositioner föreslår att ett det ska införas en särskild lärarlegitimation. För att få undervisa på svenska skolor måste lärarna i fortsättningen vara behöriga. Det handlar inte om en generell yrkesexamen - utan en behörighet som är specifik både för vilka årskurser och i vilka ämnen man får undervisa. Ska man undervisa en niondeklass i engelska ska man ha visat att man dels har tillräckliga kunskaper i språket, dels genomgången pedagogikutbildning inriktad mot högstadieelever. Björklund sticker inte under stol med vilket syfte reformen har. Legitimationen kommer att ge staten större inflytande över skolorna. Och lärarna kommer få en starkare ställning gentemot sina arbetsgivare. Björklund hoppas på att det i förlängningen ska leda till högre löner. "Vadå, tror ni att lärare ska tjäna som ingenjörer och läkare", frågade en journalist på presskonferensen."Ja, varför inte svarade skolministern". Han fortsatte: "Vi får inte glömma att för bara någon generation sedan var det så det såg ut. De studenter som blev lärare valde ofta mellan det och statusyrken som ingenjör, jurist eller läkare." Att läraryrket någonsin skulle komma tillbaka till den statusnivån är det nog få som tror. En del av förklaringen låg ju i att den gamla läroverksskolan var synnerligen elitistisk. Men regeringens proposition är ändå en viktig byggsten för att förbättra den befintliga skolan. I slutändan handlar det om elevernas rättstrygghet. I dag är mellan 10 och 20 procent av lärarkåren obehörig. Skulle man ta andelen lektioner som leds av en lärare utan rätt kunskaper skulle siffrorna vara ännu sämre. Det är vanligt att lärare som visserligen har examen undervisar också i andra ämnen. Där det är svårt att få tag i behöriga lärare, som till exempel i moderna språk, är det vanligt att svenska skolbarn undervisas av en glad amatör. I de länder som har bättre kvalitet i undervisningen ses betoningen av lärarnas ämneskunskaper som sunt förnuft. Sverige kommer inte att kunna hävda sig om vi inte lyckas få tillbaka fokus på kunskap i skolan. Därför är det viktigt att de nya legitimationerna inte blir ett tomt skal. Landets lärarutbildningar har tidigare lyckats med konststycket att utbilda utan att bilda. För att legitimationerna ska få effekt krävs det att skolministern lyckas reformera även pedagogiksynen på lärarutbildningarna. Det är många kranar som måste vridas rätt.