Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.
I dag sköter människor långt ifrån alla dessa kommunikationskanaler från ett skrivbord med dator eller via en fast telefon. Det privata kommunikationskontoret är med hela tiden i mobilen, iphonen eller den bärbara datorn. De förändrade vanorna gör också att kraven på att ständigt vara nåbar ökar. I går uppgav Ekot att en forskargrupp vid University of North Texas kommit fram till att 16 000 människor dött mellan 2001 och 2007 i trafiken i olyckor där mobiltelefoner varit inblandade på ett eller annat vis. Det är en ofantligt hög siffra. Och säkerligen är åtskilliga dödsfall i trafiken även i Sverige ett resultat av mobiltelefoni. Sverige är dessutom ett av de mest frisinnade länderna när det gäller mobiltelefoni i bilar - vi har inga restriktioner. Mot det kommer då och då reaktioner - förbud är lösningen, menar somliga. Vilken situation är mest riskfylld? Fyra bråkande barn i bilen i rusningstrafik i en storstad eller en ensam bilist talandes i mobiltelefon på landsbygden mitt på blanka dagen? Dessutom - hur stor är chansen att följa upp lagen - att haffa alla de som sms:ar och pratar i telefon utan handsfree? Bilkörning är förenat med risker och vi har lagar och regler att följa för att minimera dessa. Samtidigt gäller det personliga ansvaret - bara för att något inte är förbjudet behöver det inte vara bra.