PÄ ett ideologiskt plan dundrar tvÄ titaner samman under december. Den ena kristendomen som vare sig sextioÄttavÀnsterns förbudsivrande lÀrarkÄr vill eller inte, fortfarande representerar julens kristna tradition och kÀrleksbudskap. Den andre Àr konsumismen som trots sin förmÄga att förvandla högtiden till ett halvÄrslÄngt spektakel av plast och tingeltangel, gör julettiden till en tillvÀxtens högtid som gynnar det lokala nÀringslivet.
Svenska Kyrkan har genom Sifo sedan tre Är tillbaka undersökt svenskarnas instÀllning till denna Ärets största högtid. DÀr visar det sig bland annat att var fjÀrde kalmarit Àr stressad under julen och detta medför att var femte lÀnsbo fÄr humöret pÄverkat till det sÀmre under julstressen.
Mer glÀdjande statistik frÄn samma undersökning Àr att 48 procent av kalmariterna kan tÀnka sig att ge bort sina julklappspengar till vÀlgörenhet. Dessutom anser hela 83 procent av svenskarn att julen borde handla mer om familjen. Det finns nÄgot hoppingivande men samtidigt lustigt över konstaterandet. För om det nu Àr sÄ att sÄ gott som varenda svensk vill prioritera familjen och julens budskap mer, varför blir det dÄ inte pÄ det viset?
Det Àr vÀl förstÄs den gamla nÄnannanismen, det vill sÀga det drag i mÀnniskans natur som fÄr henne att vilja skylla allt pÄ nÄgon annan, som gör sig pÄmind. Det blir sÄ lÀtt att beskylla julklappshandeln för att vara nÄgot av ondo. Möjligen Ànnu lÀttare att pÄstÄ sig vara en slav inför den vÄg av reklam som sköljer över vardagskonsumenten under vinterveckorna. Men, det Àr trots allt samma familjer som sÀger sig vilja ÄtervÀnda till julens kÀrnbudskap som Àr de som Àgnar sig Ät den konsumtionshets som beklagas.
Tradition och konsumtion Àr knappast oförenliga krafter och tillsammans utgör de tvÄ naturliga bÀrpelare i det svenska samhÀllet. Det Àr en frÄga om den enskilda familjen och dess förhÄllande till högtiden. Precis som vi "konsumerar" vÄra traditioner kan konsumtionen bli en del av traditionen och dess budskap. Konsumtion kan, precis som statstiken visar, omsÀttas i vÀlgörenhet som utan tvivel spelar vÀl de kristna julbudskapens anda.
Ett ökat givande skulle vara ett vĂ€lkommet tillskott till den svenska jultraditionen som vĂ„rdar dess kĂ€rnvĂ€rden utan att vĂ€nda det sĂ„ viktiga nĂ€ringslivet ryggen. Saktmaklig förĂ€ndring med tidens tand Ă€r trots allt vad som sĂ€kerstĂ€ller en traditions överlevnadâsĂ„ Ă€ven julens.
Julens budskap Àr pÄ inga vis förlorade och landets vÀlvilliga förÀldrar Àr inte dömda att brÀnnas ut var och varannan december. Men det Àr bara de enskilda familjernas förhÄllande till traditionen som avgör vilka delar av den som bÀrs med till efterkommande generationer. Om vi önskar att julen Ànnu en gÄng ska bli det bÀsta av ting, Àr det klokare att lÀmna stressen, snarare Àn det kristna kÀrleksbudskapet, bakom oss.