Västervik är fint – på sommaren

Västervik ses av många som en sommarstad. Bland annat Lysingebadet är populärt.

Västervik ses av många som en sommarstad. Bland annat Lysingebadet är populärt.

Foto: Ellen Nielsen Kindstrand

Politik2018-08-10 14:14
Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.

”Västervik är väldigt fint... på sommaren.” Det är en vanlig kommentar man får av personer som inte är härifrån, men som känner till staden.

De där välmenande orden ger dubbla känslor i en lokalpatriotisk kommunmedborgare. Västervik är ju fint även under resten av året! Även om inte så värst många tar sig hit då. Och staden kan beskrivas som tämligen lugn under denna tid.

Även om vi som bor här uppskattar kommunens alla värden får vi motvilligt acceptera bilden andra har av vår stad. Det är lättare sagt än gjort för vissa. Inte sällan gläds politiker åt den starka turismen under sommarsäsongen, samtidigt som de grämer sig över att den bara håller i sig några veckor. Många lockas av tanken på att kommunen sitter på en outnyttjad guldgruva. Om vi bara kunde få hit turisterna resten av året också.

Regionförbundet har genomfört undersökningar kring svenskarnas kännedom om olika besöksmål i länet. I dessa förknippas Västervik allra starkast med Visfestivalen. Och det med mycket stor marginal. Därefter kommer skärgården och Västervik som sommarstad. Och denna bild av Västervik har visat sig seglivad över tid.

Det har inte ändrats genom marknadsföring av varumärket Västervik. Och det kommer högst sannolikt inte ändras av mer marknadsföring av varumärket Västervik. Anledningen är att människors uppfattning om vår kommun har formats under minst ett halvt sekel. Det är inget vi ändrar på förbifarten genom reklam eller några kommunala projekt.

Titt som tätt kommer det åsikter om att vi borde göra Västervik till en året-runt-destination. Inte sällan från politiker eller kommunala bolag. Det kommer inte att fungera, åtminstone inte genom marknadsföring. Och även om lockande aktiviteter funnits i lika stor utsträckning på vintern så kommer de inte att kunna dra nytta av människors bild av Västervik, vilken lägger grunden till den starka sommarsäsongen.

Västervik Framåt, som ansvar för kommunens turistverksamhet berättar återkommande om sitt uppdrag att förlänga turistsäsongen. Att förlänga säsongen är måhända mer realistiskt än att göra kommunen till en året-runt-destination. Framför allt genom att locka hit fler av de grupper som redan kommer hit utanför högsäsong. Men potentialen är begränsad och det offentliga bör fokusera på annat.

Kommunen bör ha perspektivet att fortsätta arbetet med att utveckla stadskärnan, samt att minimera hindren för företagen. Sedan får besöksnäringen göra resten. Vi bör också ha i åtanke att besöksnäringen endast är en liten del av vårt näringsliv. Det bästa kommunen kan göra är att ge goda förutsättningar för hela näringslivet.

Lokala entreprenörer har mycket att erbjuda i besöksnäringen. De förtjänar att lyftas fram. Den goda turismen i Västervik ska värderas. Och mycket gott arbete utförs för att utveckla det. Men kommunen bör spara de pengar som går till att försöka justera svenskarnas allmänna bild av Västervik. Likaså de pengar som går till jakten på vinterturister, eller till diffusa mål om att förlänga turistsäsongen.