Aj, aj. Efter flera år med stigande betyg har resultaten i Västerviks skolor blivit sämre igen. De många nyanlända eleverna förklarar en del av nedgången, men inte hela.
Precis färsk statistik från kommunen visar att niornas samlade meritvärde sjunkit från 231 förra året till 209 i år. Dessförinnan hade meritvärdet stadigt ökat år för år ända sedan 2007. Nedgången sker från en hög nivå, förra året var Västervik bäst i hela länet, men är ändå bekymmersam. Skolorna i kommunen ska ju bli bättre, inte sämre.
Skillnaderna mellan pojkar och flickor är stora, vilket gäller för hela landet. Killarnas meritvärde har sjunkit från 210 till 185, medan tjejernas sammanlagda betyg minskat från 256 till 235.
Vad beror trendbrottet på? En uppenbar förklaring är de nyanlända eleverna som kommit till Västerviks skolor. Även om många av dem gått i skola i flera år i sina hemländer, gör språksvårigheter att betygen ändå ofta blir lägre än för infödda svenska elever. Det är naturligtvis svårt att komma från till exempel Syrien och Afghanistan och börja den svenska skolan i årskurs åtta eller nio.
Men de nyanlända räcker inte som förklaring. Det finns också andra orsaker till de försämrade betygen. Problemet är både att antalet underkända elever har blivit fler och att de genomsnittliga betygen för dem som blivit godkända också är lägre än tidigare.
Nu får kommunen och barn- och utbildningsförvaltningen göra sin hemläxa. Uppgift nummer ett är naturligtvis att ordentligt analysera och ta reda på vad försämringen beror på. Uppgift nummer två blir att sätta in åtgärder för att vända utvecklingen till nästa år. Här är flera spännande satsningar redan på gång, bland annat när det gäller pojkars lärande.
För kommunens politiker gäller det att se till att skolorna får de resurser som de behöver. Bra utbildning är en strategisk fråga inte bara för elever och föräldrar, utan för hela Västerviks kommun. Inte minst hjälper bra skolor till att locka nya invånare till stan.
Skolans resurser debatteras mycket och med all rätt. Men lika betydelsefullt är de metoder och arbetsätt som lärare och annan skolpersonal använder. Det ena utesluter inte det andra.