FrÄn Katthult till MÄrbacka

Litteratur. Astrid Lindgrens berÀttelser ger en annan bild av gÄrdagens Sverige.

Litteratur. Astrid Lindgrens berÀttelser ger en annan bild av gÄrdagens Sverige.

Foto: Tobias Röstlund / TT /

GĂ€stspel2015-01-30 14:45
Detta Àr en ledare. VT:s ledarsida Àr oberoende moderat.

PÄ vÄr resa genom den borgerliga litteraturhistoriens Sverige Àr det svÄrt att ignorera Astrid Lindgren (1907-2002). MÄnga ser henne dessutom som en politisk författarinna.

Det stĂ€mmer att Lindgrens namn för alltid kommer att vara inskrivet i politikens historieskrivning som den som i Expressen vĂ„ren 1976 pĂ„visade det absurda i Socialdemokraternas skattepolitik. Detta genom den sĂ„ kallade "Pomperipossadebatten" – brĂ„k som mĂ„nga hĂ€vdar bidrog till att partiet, efter 44 Ă„rs maktinnehav, förlorade valet pĂ„ hösten, och att de borgerliga kunde bilda regering. Men det gĂ„r inte att lĂ€sa in för mycket partipolitik i socialdemokraten Lindgrens agerande, och under Ingvar Carlsson Ă„tervĂ€nde hon till S. Det gĂ„r emellertid fortfarande att lĂ€sa mĂ„nga av hennes verk med politiska glasögon.

I sin samtid utmĂ€rkte sig Lindgren för det faktum att hon vĂ„gade berĂ€tta om det förflutna. Om Sverige under det sena 1800 – och tidiga 1900-talet och det var sagor som gick emot den gĂ€ngse samhĂ€llsbilden. Samtidigt som S ville bygga upp historiebilden av att Sverige egentligen började med den egna rörelsens genombrott, fanns Lindgren dĂ€r och pĂ„pekade att allt inte var fruktansvĂ€rt i det gamla Sverige. Det fanns mĂ€nniskor som ocksĂ„ dĂ€r brydde sig om varandra, visade civilkurage och som ocksĂ„ var nöjda med sin lott.

Exemplet pĂ„ detta Ă€r Emil i Lönneberga frĂ„n 1963. Bondpojken som testar grĂ€nser – gör hyss – Ă€r god vĂ€n med drĂ€ngen Alfred och som gör uppror mot Kommandoran (överheten) nĂ€r maktmonopolet missbrukas. Det Ă€r en pojke som i framtiden kommer att bli Alfreds överordnade, och som dessutom har sĂ„ pass mycket civilkurage att han under en snöstorm kör honom till doktorn i Mariannelund, dĂ„ det inte finns nĂ„gon annan som vill göra det.

Vad som dock utmÀrkte Lindgren nÀr det gÀllde Emil i Lönneberga var inte tidlösa egenskaper hos invÄnarna i Katthult, utan att berÀttelsen bÀr pÄ historisk kontinuitet. Det Àr en klassisk svensk saga som har mer gemensamt med Selma Lagerlöf Àn 1960-talets blinda framtidsoptimism. Rent filosofiskt gÄr det dÀrför att sÀga att Emil och hans familj har sitt andliga hem pÄ Selma Lagerlöfs MÄrbacka. Det Àr ocksÄ dÀr som man kan lÀsa in ett politiskt engagemang.

Astrid Lindgrens far hade deltagit i BondetÄget och sjÀlv skulle hon alltid reagera mot vad hon sÄg som övertramp frÄn överheten. Precis som Selma Lagerlöf tidigare hade varit engagerad i den Frisinnade rörelsen.

Om man vill gÄr det ocksÄ att se Lindgren i en tradition av kvinnliga författare som ocksÄ var politiskt engagerade. FrÄn Lindgren gÄr trÄden till Selma Lagerlöf. Som i sin tur lÀnge var gynnad av mecenaten Sophie Adlersparre 1823-1895 som var med och grundade Fredrika Bremerförbundet.

Ledorden för dessa var historien, oberoende och sjĂ€lvbestĂ€mmande. Egenskaper som vi i dag frĂ€mst inte associerar med litteratur utan politik. Deras berĂ€ttargods gĂ„r ocksĂ„ att spĂ„ra till Sveriges sjĂ€lvĂ€gande bönder och deras sagotradition med ”uppbyggliga historier” – ett arv som arbetarlitteraturen gjorde sitt bĂ€sta för att radera ut.

God litteratur förmedlar tidlösa egenskaper och Ă€ven det gemensamma kulturarvet. Detta var Lagerlöf och Lindgren mĂ€stare pĂ„ och deras budskap kan sammanfattas med den enkla sentensen att ”allt inte var fruktansvĂ€rt förr i tiden” och att det inte heller skadar att lĂ€ra sig av den.

Varje sekel representerar en tidsanda och litteraturen blir en spegling av tiden dĂ„ den författas. Men nĂ€r det kommer till det brokiga 1900-talet kan varje decennium nĂ€stan sĂ€gas utgöra en epok. Ledarredaktionen gĂ€stas under en tid framöver av David LindĂ©n, doktorand i historia vid King’s College i London. Varje lördag vĂ€ljer han ett verk frĂ„n det förra Ă„rhundradets svenska litteraturbank och berĂ€ttar varför det fortfarande bör pĂ„verka oss. Möt Astrid Lindgren och litteraturhistoriens kvinnor.

LĂ€s mer om