Rätt att inte höja bidrag

VIK. Bra på hockey, men inga marknadsförare.

VIK. Bra på hockey, men inga marknadsförare.

Foto:

Ledare2017-05-04 05:30
Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.

Hockey- och speedwayklubbarna i Västervik ansökte nyligen om utökat marknadsföringsbidrag, med argumentet att klubbarna marknadsför kommunen.

Det går att invända att argumentet redan torde vara intecknat för VIK vid det här laget. Det har använts för att motivera kommunens investeringar i ishallen för att möjliggöra spel i allsvenskan. Det har vidare använts för att motivera en kraftigt subventionerad hyra. Och det har använts för att få till en marknadsmässig nedsättning av den icke marknadsmässiga hyran, vilket innebär att A-laget i princip hyrt hallen gratis för sina matcher denna säsong, på skattebetalarnas bekostnad.

Men det är trots allt den lilla invändningen. Den stora är att argumentet aldrig varit hållbart. Eftersom det bygger på en falsk uppfattning om marknadsföringsvärde.

Ett marknadsföringsvärde förutsätter intäkter tack vare marknadsföringen. De intäkter som brukar antas i detta fall är ökade skatteintäkter genom ökad omsättning i klubben, genom generell tillväxt i kommunens näringsliv samt genom ökat antal inflyttare. Om elitlaget antas generera skattepengar så kan ju kommunens bidrag till elitlaget betraktas som investeringar.

Problemet är att ingen seriös marknadsförare investerar i marknadsföring utan en tydlig kalkyl över hur pengarna hämtas hem och tydliga metoder för att mäta detta. Och kommunen kan inte presentera en sådan kalkyl utan att hemfalla åt spekulationer och önsketänkande.

Ett ofta förekommande påstående är att ett elitlag är värt flera hundra miljoner kronor för en kommun. Det påståendet faller på sin egen orimlighet. Av en omsättning på cirka två miljarder kronor i kommunens verksamheter skulle alltså ett elitlag generera en tiondel av intäkterna.

Det ska inte förnekas att elitlag genererar arbetstillfällen. Där finns tveklöst ett samhällsvärde, precis som med vilket företag som helst av motsvarande storlek. Men det är höljt i dunkel varför vi ska ge bort skattebetalarnas pengar till just elitidrottsföretag men inte till andra företag.

Ingen forskning stöder tesen om marknadsföringsvärde. Tvärtom visar den forskningsstudie som faktiskt gjorts på området (Värja, Örebro universitet) att ett elitlag inte har någon påverkan alls på en kommuns ekonomi och tillväxt.

Ändå återkommer ständigt argumentet. Det verkar vara en uppfattning som ständigt reproduceras i en bubbla bestående av elitklubbar, supportrar, självutnämnda expertbloggare och godtrogna kommunpolitiker. ”Skulle vi betala för reklamvärdet vi har fått ut så skulle det kosta mer än bidraget vi ger till klubbarna”, säger kommunalråd Kronståhl till VT (7/4).

Det blev ingen höjning av klubbarnas marknadsföringsbidrag. Det är gott. Ännu bättre hade det varit om politikerna ger upp den falska idén om elitlagens värde för kommunens ekonomi och slutar med bidrag med detta som argument.

Krönika

Jakob Styrenius
Läs mer om