Öka tryggheten i skolorna

Trollhättan. Eleverna återvänder till skolan efter attacken för ett år sedan.

Trollhättan. Eleverna återvänder till skolan efter attacken för ett år sedan.

Foto: Thomas Johansson/TT

Ledare2016-10-21 06:10
Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.

Det har gått ett år sedan det tragiska dådet på en skola i Trollhättan. Då flera personer, bland andra en lärare mördades. Detta är i all sin grymhet något sällsynt. Men hot och våld mot lärare förekommer alltför ofta på landets skolor.

Enligt en undersökning från Lärarnas Riksförbund uppger en fjärdedel av lärarna att de utsatts för hot, våld, sexuella trakasserier eller kränkningar inom sin yrkesutövning. Det är allvarligt. Hoten och våldet kommer inte enbart från elever, utan också från föräldrar. Det kan röra sig om allt från hot om olika anmälningar till hot om våld. Det finns fall där lärare både misshandlats och utsatts för dödshot av föräldrar.

Lärarnas arbetssituation behöver tas på allvar. I sitt svåra arbete att ofta ta ansvar för elever som far illa är det oacceptabelt att lärare dessutom riskerar hot och anmälan. Det kan röra sig om att barnen påverkas av uppbrytande skilsmässor, våld i nära relationer, tvångsomhändertaganden eller av att tvingas leva med skyddad identitet. I dag lever 4 800 barn med skyddad identitet i Sverige. Allt detta måste en lärare i dag kunna hantera och förhålla sig till.

Det är inte en rimlig arbetssituation, och den måste förändras. Annars kommer allt fler att dra sig för att studera till lärare. Lönen är en viktig aspekt för att göra ett yrke attraktivt, men en god arbetsmiljö är minst lika viktigt. Att slippa våld och hot om våld borde vara ett minimikrav.

Efter händelsen i Trollhättan har säkerheten på landets skolor diskuterats. Främst har det handlat om praktiska förändringar så som att införa staket på skolor eller ha färre ingångar på skolor. Det finns många saker att göra för att skapa en trygg miljö. Om så behövs bör skolorna ta in vakter för att garantera lärares och elever säkerhet.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har gjort en utredning av Trollhättans stads hantering av attacken på skolan. Den visade att planer och rutiner hade brister och inte var tillräckligt förankrade hos personalen. Förhoppningsvis kan fler skolor följa myndighetens synpunkter.

Men arbetet för att förbättra lärarnas arbetsmiljö kan inte stanna där. Lärare ska inte behöva känna att arbetet är en otrygg plats. Sedan dådet mår många av lärarna på skolan fortfarande dåligt. Samtliga av Lärarförbundets medlemmar, 27 stycken, som var på plats dagen för dådet i Trollhättan har ansökt om ersättning för arbetsskada till försäkringsbolaget AFA. Hittills har tio fått avslag och bara en fått ansökan godkänd (Sveriges Radio 18/10). Om inte lärare som tvingas hantera en så svår situation får ersättning, kan man undra vem som har rätt till det.

Det är dags att ta lärarnas trygghet allvar. Det gäller såväl regering som kommuner. Annars är det inte förvånande om platserna på lärarutbildningen gapar tomma.