Projektet är egentligen redan igång, det smög igång så sakta innan turisterna invaderade Västervik under sommaren. På vårkanten trycktes flyers upp för att lotsa in eventuella Västerviksbesökare på rätt webbplats. Tanken är att det är under höst och vår som handeln, restauranger och hotell ska få lite extra draghjälp med marknadsföringen.
– Det ska bli jätteroligt och det är väldigt viktigt för oss. Om inte vi själva engagerar oss vem ska då göra det, undrar Malin Wall som vi fångar på väg till en pappersmässa i Stockholm.
Företagen som omfattas av projektet måste vara lokalt förankrade i staden. Företag som driver sin verksamhet utanför den gamla stadsgränsen är inte med. Kedjorna, som finns över hela landet, ingår inte heller i projektet oavsett deras adress i staden.
Västervik ska bland annat marknadsföras med olika weekendpaket. Annika Boman, verksamhetsområdeschef för näringslivsservice på Västerviks Framåt, berättar att man lagt upp en kampanj på Facebook där folk som vill besöka Västervik kan plocka ihop ett eget paket efter lust och plånbok.
– Projektet har dragigts igång efter önskemål från de olika näringsgrenarna, berättar Annika Boman.