Det synes alltmer ofrÄnkomligt att en kilometerskatt för tunga transporter kommer att bli verklighet inom den nÀra framtiden. Huruvida hela Sverige kan leva eller inte spelar ingen roll i regeringens desperata jakt pÄ snabba pengar till statskassan.
Möjligen beror det pÄ att regeringen fortfarande har en lÄng lista pÄ utgifter de vill förverkliga. Möjligen har det att göra med att regeringen inte har kontroll över kostnadssidan av budgeten. Förmodligen Àr det bÄda delarna.
Kilometerskatten Ă€r per definition en skatt pĂ„ avstĂ„nd. Ju lĂ€ngre avstĂ„nd, desto större högre skatt. Detta avser regeringen i sin oĂ€ndliga visdom att applicera pĂ„ ett tĂ€mligen avlĂ„ngt och glest land dĂ€r landsbygden redan kĂ€mpar med att klara av de befintliga pĂ„lagorna. Michael Schahine, vd för Reaxcerkoncernen, har rĂ€tt nĂ€r han till P4 JĂ€mtland sĂ€ger att förslaget har âtypisk StockholmskaraktĂ€râ (1/8). Det Ă€r direkt respektlöst att ytterligare försĂ€mra förutsĂ€ttningarna för att hĂ„lla ihop Sverige.
Oavsett vad man tycker om saken Àr det ett ovedersÀgligt faktum att vi behöver lastbilar. Somliga transporter kan göras med tÄg och bÄtar, men det Àr pÄ det hela taget en vÀldigt liten del.
Till yttermera visso bör det sÀgas att dagens system inte Àr perfekt, det drabbar inhemska transportföretag hÄrdare pÄ grund av att det Àr svÄrt att kontrollera de utlÀndska aktörernas uppgifter. System som medför en tung börda för dem som gör rÀtt samtidigt som det Àr lÀtt att runda Àr oacceptabla.
Det rimliga vore dock att utveckla kontrollsystem som fungerar för att fÄ det befintliga systemet att fungera. Att införa en skatt pÄ avstÄnd, i Sverige, Àr inte lösningen pÄ detta problem, vilket regeringen hÀvdar, utan ett helt annat: Regeringens behov av pengar.
Statsminister Stefan Löfven (S) och finansminister Magdalena Andersson (S) har visat sig villiga att dra in pengar till staten var som helst ifrÄn det alls Àr möjligt. Detta oaktat vilka effekter det fÄr i övrigt. SÀnkt rot-avdrag, höjda skatter pÄ bensin och diesel och avtrappat jobbskatteavdrag Àr andra exempel pÄ detta. Det finns mÄnga fler.
Konsekvenserna av kilometerskatten kan bli allvarliga. Om förslaget inte blir kostnadsneutralt för merparten av företagen riskerar det att slÄ hÄrt mot ÄkerinÀringen, mot basindustrin och mot landsbygden i sin helhet. Basindustrin stÄr för över en femtedel av svensk export och har ungefÀr 100 000 anstÀllda samt bidrar till Ätskilliga fler anstÀllningar i andra branscher.
Att regeringen Ă€r instĂ€lld pĂ„ att sĂ€tta sina intressen framför landets Ă€ven i detta fall blev uppenbart nyligen dĂ„ det framkom att förslaget pĂ„ 14 kronor per mil har reviderats till 26 kronor. Det fyller inget annat syfte Ă€n att ge Löfven möjlighet att genomföra ett par reformer till. Ăr det verkligen vĂ€rt att offra basindustrin, exporten och möjligheten att leva utanför Stockholm för detta?