Hur svårt kan det vara?

Ansvarig. Ann-Marie Begler är generaldirektör för Försäkringskassan.

Ansvarig. Ann-Marie Begler är generaldirektör för Försäkringskassan.

Foto: Bertil Ericson / TT

Ledare2016-12-09 06:05
Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.

Antalet indragna fall av sjukpenning har fördubblats sedan förra året. Under årets första nio månader har 14 000 personer fått sjukpenningen indragen, jämfört med 6 750 personer under samma period i fjol (Ekot 7/12).

Försäkringskassan har enligt Ekot ändrat sitt sätt att arbeta, efter att myndigheten fått kritik från Inspektionen för socialförsäkringen (ISF) för brister i handläggningen av sjukpenningen. Pendeln svänger snabbt på Försäkringskassan.

Försäkringskassans handläggning har vid många tillfällen varit omdiskuterad. I januari 2015 införde den dåvarande ledningen av Försäkringskassan förenklade intyg. Men systemet med intyg fungerade inte som de borde. Den nya ledningen valde därför att stoppa den vidare utrullningen i landet.

De enklare intygen var avsedda för fall där läkaren bedömde att patienten skulle kunna återgå i arbete utan åtgärder från Försäkringskassan eller arbetsgivaren. Intygen troddes kunna frigöra resurser för sjukfall där olika insatser behövs.

Men så blev det inte. Enligt ISF:s granskning skrev läkare förenklade intyg även i fall de inte var avsedda för samtidigt som handläggarna uppfattade sig styrda att inte begära kompletteringar av intygen. Det ledde till att kontrollen minskade.

”De förenklade intygen växte fram inom ramen för en styrfilosofi som fokuserade på kundnöjdhet och mindre fokus på kontroller”, säger ISF:s generalsekreterare Maria Hemström Hemmingssson i ett pressmeddelande (30/11).

Försäkringskassans mål kan inte vara kundnöjdhet utan att få ett så riktigt resultat som möjligt. Men det ska inte behöva vara en konst för läkarna att fylla i ett intyg som är rätt utformat.

Många läkare berättar för Ekot att Försäkringskassan har blivit mer strikt i sin bedömning, och att kompletteringar av intyg oftare begärs ut. Att utforma intyg som är enkla att fylla i är inte raketforskning. Det borde vara möjligt för Försäkringskassan att utforma intyg som är tydliga och överskådliga. Kompletterande uppgifter och felaktiga avslag innebär en onödig arbetsbörda för läkarna – samtidigt som det drabbar den som är sjuk. Är man allvarligt sjuk har man inte möjlighet att hantera en tvist med Försäkringskassan.

Administrationen kring sjukskrivningar är en del av yrkesrollen som läkare, vilket läkare behöver ta på allvar. Självklart ska kontroller, uppföljning och utvärderingar av intygen ske kontinuerligt. Det handlar trots allt om hur skattemedel används. Ständigt uppdagas fall där Försäkringskassan lurats på pengar, inte minst genom grov organiserad brottslighet.

Men åtstramningarna bör ske så att de drabbar så få sjuka som möjligt. Kontroller och utvärderingar av systemet är ett bra sätt. Onödiga kompletteringar och konflikter med läkare är ett sämre. Hur kan det vara så svårt att hitta en rimlig linje gällande sjukskrivningar?