Familjeföretagens fördelar är många. De är i regel småskaliga, tänker oftast mer långsiktigt än andra, har inte sällan en stark förankring på orten där de verkar och en stor del av dem är som grädde på moset verksamma på landsbygden.
Familjeföretag gör helt enkelt skillnad och ett konkret exempel på deras styrka är hur det lokala Svensk färgindustris övergång till den världsomspännande koncernen Akzo Nobel, i det långa loppet fick förödande konsekvenser för färgfabriken i Gamleby.
Professor Leif Melin på Handelshögskolan i Jönköping forskar om familjeföretag. Han menar att drygt hälften av alla familjeägda företag behöver byta ägare inom loppet av en tioårsperiod (SR 7/1). En möjlighet för många aspirerande företagsledare kan tyckas, men familjeföretagen har det inte särskilt lätt.
Långt ifrån alla vill överta sina familjemedlemmars verksamhet. Det blir dessutom allt vanligare att barnen går in som passiva ägare i företaget och inte som aktiva företagare, när det väl är dags att ta ansvar för familjeklenoden. Följden blir ofta att verksamheten förr eller senare läggs ned, med stora konsekvenser för orten och de anställda
Orsaken är att generationsskiftet inom familjeföretagen inte sällan sker i otid. En egenföretagare pensionerar sig betydligare senare än genomsnittet och medelåldern på landets småföretagare har ökat markant de senaste decennierna.
Det är förstås glädjande att människor vill arbeta längre och driva företag på äldre dagar. Men om den ärvande generationen släpps fram för sent har de med all sannolikhet företagit sig en egen karriär, varpå glöden inför familjeverksamheten riskerar ha falnat till den grad att arvtagarna inte längre är intresserade.
Politiken kan förstås inte lösa hela generationsskiftesproblematiken. Bara öppna samtal inom ägarfamiljen kan leda till att man undviker onödiga missförstånd. Det borde också ligga i varje familjeföretagares intresse att tidigt inkludera nästa generation i det vardagliga arbetet, samtidigt som det borde vara självfallet för den tilltänka arvtagaren att i god tid delge sina tankar om framtiden.
Det finns emellertid en hel del som politiken kan göra för att underlätta tillvaron för landets familjeföretagare.
Sverige är ett land där familjeföretagande är onödigt svårt. Med det sagt bygger sena generationsskiften inte alltid på fri vilja, utan på ett skattesystem som straffar mindre företag. Den som överlåter sitt företag till en familjemedlem kan i dag få skatta dubbelt så mycket, i förhållande till den som överlåter sin verksamhet till en utomstående. Dessutom är sjuklöneansvaret så omfattande och skattereglerna så hårda att livet som småföretagare avskräcker många potentiella arvtagare, hur kärt det gamla familjeföretaget än må vara.
Problemen för familjeföretagen är uppmärksammade, inte minst av centerrörelsen som länge har varit ledande i frågan om hur man bäst främjar småskaligt företagande. Men med tanke på hur avgörande familjeföretagen är för många mindre orter, görs det långt ifrån tillräckligt för att hjälpa dem att överleva.
Det är ett obegripligt svek mot landsbygden.