En del i den nya lagen ska vara regeringens upprepat omarbetade förbud mot samröre med terroristorganisation, som nu ligger på riksdagens bord.
Den föreslagna terroristbrottslagen är på många sätt en förbättring, men saknar verkligt skarpa påföljder som på riktigt motverkar terrorism. Förändringar som gör det enklare att klassa terrordåd som just terrorbrott är helt i sin ordning. Till exempel att lagen betonar att försök att injaga skräck i både befolkning och minoritetsgrupper klassas som terrorism. Eller att alla svenska brott ska kunna klassas som terrorbrott om det finns sådana motiv, samt att ge eller ta emot alla former av hjälpmedel för att begå sådana dåd.
En lagstiftning som täcker allt det som borde vara terrorbrott är en grundläggande pusselbit i arbetet mot terrorismen. Men regeringen ska inte tro att detta i sig kommer att göra särskilt stor skillnad. Vi har fortfarande problem med att avskräcka, fånga in och lagföra personer som begår brott. Här är terrorbrott inget undantag.
Utredaren föreslår visserligen skärpta straff för olika grader av terrorbrott, samt slopad preskriptionstid för alla misstänkta sådana. Men mer eller mindre tid i fängelse lär knappast göra någon skillnad för en terrorist. Sådant som verkligen fungerar på många som saknar svenskt medborgarskap är till exempel obligatorisk utvisning, oavsett omständigheterna. En annan rimlig åtgärd hade varit slopad mängdrabatt vid terrorbrott.
Även här bör möjligheten tas upp att dra in svenskt medborgarskap för personer som har dubbla sådana. Utredningen som nu arbetar med att uppvärdera medborgarskapet genom krav på vissa kunskaper får inte ge något sådant förslag. Men att vända sig emot sitt eget land och sin egen befolkning med terrorsyfte bör rimligen ligga till grund för ett förlorat medborgarskap.
Enligt den allmänna uppfattningen är terrorbrott något av det värsta en person kan begå. Ändå finns personer som är fullt beredda att begå sådana brott. Regeringen måste därför vara beredd att lägga mesta möjliga kraft på att dessa personer inte genomför vad de planerar, och att de som begår sådana brott om möjligt kan tvingas att lämna landet.
Regeringen fortsätter att trampa fel i sitt arbete mot terrorism. Förbudet mot samröre med terroristorganisation stred ursprungligen mot föreningsfriheten. När möjligheten nu fanns att ge utredaren tydliga direktiv om skarpare påföljder blev förslaget i stället tandlöst. Förhoppningsvis hinner det bli något skarpare innan det läggs på riksdagens bord.