Göteborgs-Posten rapporterade nyligen (10/4) om det nya projektet vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession. Syftet Ă€r att undersöka hur sĂ„ kallad âkritisk djurpedagogikâ kan introduceras i skolan. Genom workshopar ska gymnasielĂ€rare först lĂ€ra sig om kritisk djurpedagogik för att dĂ€refter ta fram undervisningsmaterial och sprida idĂ©erna till sina egna elever.
Vad Ă€r dĂ„ kritisk djurpedagogik? Bland förslagen i projektbeskrivningen finns att undersöka âhur vĂ„rt sprĂ„kbruk upprĂ€tthĂ„ller djurutnyttjandeâ, och att reflektera kring hur ett djur upplever âatt bli jagad, separeras frĂ„n sin mamma, hĂ„llas instĂ€ngd, tvingas upptrĂ€da eller delta i tĂ€vlingarâ.
Det rör sig alltsÄ om radikal djurrÀttsaktivism som fördömer djurhÄllning inte bara för köttproduktion utan Àven inom lantbruket som helhet, och till och med inom sport. Föga förvÄnande har projektet tagits fram av en doktorand som tidigare har varit aktivist och talesperson för den radikala djurrÀttsorganisationen DjurrÀttsalliansen, vilken motsÀtter sig all mÀnsklig anvÀndning av djur.
Att projektet knappast strĂ€var efter vetenskaplig objektivitet visas av det praktiska upplĂ€gget. De workshopar som gymnasielĂ€rarna ska genomgĂ„ leds av forskare och personer frĂ„n sociala rörelser âsom har kunskap om djurs situation i samhĂ€lletâ. NĂ€r GP undersöker vilka dessa personer frĂ„n sociala rörelser Ă€r, visar det sig vara tvĂ„ aktivister frĂ„n just DjurrĂ€ttsalliansen.
Faktum Ă€r att de ansvariga för projektet Ă€r helt öppna med den aktivistiska ambitionen. I universitetets projektbeskrivning stĂ„r det rent ut att mĂ„let Ă€r âatt bidra till förĂ€ndring i samhĂ€lletâ. Det Ă€r nĂ€mligen en del av den rörelse som kallas kritisk teori, dĂ€r sjĂ€lva poĂ€ngen Ă€r att anvĂ€nda forskningen som ett medel för samhĂ€llsomstörtning.
Det mĂ„let stĂ„r dock i strid med forskningens verkliga mĂ„l: att finna sanningen. Ăven om varje enskild forskare sjĂ€lvklart har sina egna begrĂ€nsningar, bör man Ă€ndĂ„ strĂ€va efter neutralitet och objektivitet. Det Ă€r heller knappast rimligt att aktivister ska fĂ„r anvĂ€nda skattemedel och offentliga plattformar för opinionsbildning under förment vetenskaplig tĂ€ckning.
Att projektet rör just utbildning visar ocksĂ„ hur stor pĂ„verkan aktivism pĂ„ universiteten kan ha. Ăven om det kan verka som ett problem för de nĂ€rmast berörda akademikerna, nĂ„r radikala idĂ©er ut i samhĂ€llet. I detta fall börjar det med gymnasieelever men om det visar sig effektivt lĂ€r aktivisterna knappast nöja sig dĂ€r.
Tack och lov har mÄnga lÀrare och akademiker kritiserat projektet för att vara politisk propaganda. Det visar att det finns starka krafter hos landets lÀrosÀten som vÀrnar vetenskapliga ideal och forskningens förtroende. Förhoppningsvis Àr de starka nog att stÄ emot aktivisterna.