Dags att fimpa flygskatten

Transport. Ett stort land som Sverige behöver flyget.

Transport. Ett stort land som Sverige behöver flyget.

Foto: Gunnar Westergren

Ledare2017-01-09 06:10
Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.

Trots massiv kritik mot förslaget om flygskatt har regeringen inte dragit tillbaka det. Även landsbygdskommittén, som består av bland annat representanter från S och MP, vill att regeringen ska bedöma vilka konsekvenser förändringar av transportskatter får för landsbygden.

Det är klokt. Skatt för flyg, kilometerskatt, och den självhöjande bensinskatten påverkar de som bor utanför storstäderna. Men chansen att regeringen lyssnar på kommittén är liten. Flygskatten är en paradfråga för Miljöpartiet, efter att Socialdemokraterna hindrade MP:s krav på att stänga Bromma flygplats. Till varje pris verkar partiet vilja minska antalet flygningar.

Argumenten för att kasta förslaget om flygskatt i papperskorgen är många, men argumenten för att införa det är få. Förslaget har väckt internkritik inom S. Niklas Nordström (S), kommunalråd i Luleå och ordförande för Svenskt flyg, menar att 10 000 jobb riskerar att försvinna om flygskattens införs.

Flygskatten gör liten klimatnytta. Flygskatteutredningen bedömer att än fler kommer att välja bilen. Föreningen Svenskt Flyg konstaterar att utredningen beräknar att en flygskatt som mest kan minska de totala svenska utsläppen med 0,2 miljoner ton per år. Det motsvarar några dygn av vägtrafikens utsläpp.

Miljöpartiet vill styra om trafiken till tåg. Men på många platser är tåg inte ett alternativ. Tågtrafiken finns inte, fungerar inte, eller tar för lång tid. Att resa mellan Malmö och Kiruna tar över 20 timmar med tåg. Landsbygden drabbas mest av en flygskatt, men några regionala undantag från flygskatten ska inte ske.

Sverige är ett allt för avlångt land för att vi ska klara oss utan flyg. Det behövs för affärsresor men också privatresor. Det är inte ovanligt att kära släktingar eller vänner bor utspridda över landet. För affärsresenärer behöver det gå att göra viktiga affärsresor utan att försaka fritid och familj. En flygskatt skulle också drabba turismen, en näring som är viktig för landsbygden.

Flygskatteutredningen föreslår att vi i Sverige, liksom i Norge, ska ha en skatt per passagerare. Men det föreslås inte att vi som i den norska modellen ska ha ett undantag eller rabatt för resor som sker på miljövänliga drivmedel. Eftersom skatten slår mot även de miljövänliga flygen är det ohederligt av regeringen att hävda att det är en klimatskatt. Särskilt eftersom den knappast gör någon klimatnytta.

Det finns flera saker som kan göra flyget mer klimatvänligt. Att använda biobränsle, byta ut gamla motorer, använda kortare flygvägar och minska tiden flygplanen behöver vänta i luften, är några alternativ.

Den tredje januari meddelade SAS att man för första gången tankade ett plan med biobränsle via Arlandas bränslelogistikkedja. Marknadens egna lösningar gör större skillnader för klimatet än flygskatten. Socialdemokraterna borde lyssna på kritikerna och inte införa mer landsbygdsskadlig politik.