Statistik, data och analyserna som kommer av dem har tagit en allt större plats i fotbollsvÀrlden de senaste Ären. Numera rÀcker det inte att veta hur lÀnge det egna laget befunnit sig i speluppbyggnadsfasen för att stilla elittrÀnarnas kunskapstörst. Helst ska man kunna analysera vilka spelare som har befunnit sig pÄ vilken position under en viss del av fasen, vilken typ av bolltouch de har haft och hur deras passningar och rörelse har förÀndrat matchbilden.
Allt detta och mer dÀrtill har Miles Jacobson och SI sysslat med under flera decennier, och kontakterna med den riktiga fotbollsvÀrlden har blivit fler och fler. Men den pÄgÄende pandemin har omkullkastat mycket, sÄ Àven delar av nya "Football manager" (FM).
ââVi var tvungna att Ă€ndra inriktning och storlek pĂ„ det vi tĂ€nkt göra, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
ââEtt exempel Ă€r att vi har varit tvungna att Ă€ndra hur mycket pengar som finns i spelet, hur spelarövergĂ„ngar funkar helt enkelt. Dels pĂ„ grund av att vi Ă€r i en pandemi, dels ocksĂ„ för att vi Ă€r i en finanskris â sĂ„ spelarnas vĂ€rde har pĂ„verkats.
Jacobson sÀger att det den verkliga fotbollsvÀrlden gör mÄste ocksÄ utvecklarna göra, för att skapa en sÄ trovÀrdig produkt som möjligt.
ââUnga spelare och vĂ€rldsstjĂ€rnor Ă€r fortfarande vĂ€rda mycket, men mellanskiktet gĂ„r för mycket mindre. Truppstorlekarna Ă€r ocksĂ„ mycket mindre.
Lever i symbios
Just samspelet med den riktiga fotbollsvÀrlden har kommit att bli nÄgot av ett liv i symbios.
ââVi börjar med att kopiera det som finns, sedan vidareutvecklar vi det och ger det tillbaka till fotbollen. Och sedan börjar vi om med nĂ€sta grej vi ser och sĂ„ snurrar utvecklingen vidare pĂ„ det sĂ€ttet. Vi försöker alla hela tiden att testa grĂ€nserna för vad som Ă€r möjligt, sĂ€ger Miles Jacobson.
Ett exempel Àr det inom fotbollsvÀrlden populÀra uttrycket xG, eller förvÀntade mÄl (expected goals) dÀr Jacobson inte var nöjd med de modeller som fanns.
ââFörenklat kan man sĂ€ga att systemet inte tog hĂ€nsyn till var försvararna stod. SĂ„ om du hade bollen vid straffpunkten sade systemet att du hade samma chans att göra mĂ„l oavsett om du hade försvarare framför dig eller inte. Vi tog det existerande systemet och utvecklade det till nĂ„got bĂ€ttre.
Att hÄlla igÄng en organisation pÄ omkring 200 anstÀllda Àr inte lÀtt och Jacobson sÀger att det varit "jÀvligt svÄrt" att utveckla "FM" under coronapandemin. Men att han ocksÄ kÀnner ett visst ansvar.
"Har en skyldighet"
ââVi har lite av en skyldighet mot dem dĂ€r ute som inte Ă€r sĂ„ lyckligt lottade som vi Ă€r. Att erbjuda en möjlighet till lite flykt frĂ„n den verkliga vĂ€rlden. Men ja, det har varit vĂ€ldigt tufft.
"FM" Àr en svÄrgenomtrÀnglig produkt Àven för den initierade, nÄgot som Jacobson poÀngterar inte alltid ger den förvÀntade responsen.
ââVi har Ă€ndrat pĂ„ hur spelarnas form presenteras. Och folk tycker att "hallĂ„, nu ger ni ju oss mindre information". Men vi har pratat med idrottsforskare som sĂ€ger att det Ă€r omöjligt att veta om en spelare Ă€r 81 eller 82 procent i form. DĂ€remot kan man sĂ€ga att nĂ„gon Ă€r i hyfsad form, i bra form eller i toppform, sĂ„ vi ger faktiskt spelarna mer tillförlitlig information.
Inget av de tre stora fotbollsspelen ("FIFA", "PES" och "FM") har licensierade damligor, nÄgot som Miles Jacobson mer Àn gÀrna skulle Àndra pÄ.
ââVi vill verkligen göra det, och nĂ€r vi gör det sĂ„ kommer vi att göra det pĂ„ riktigt. DĂ„ Ă€r det integrerat i spelet, inte som en egen fristĂ„ende produkt. Det Ă€r vĂ€ldigt viktigt. Det Ă€r ju för fasen samma sport, det Ă€r fotboll.