Förra Ärets upplaga av "Call of duty" bjöd pÄ en snudd pÄ fotorealistisk skildring av Amsterdam samt tekniskt avancerad vattenfysik, som bÄda ledde till positiva omskrivningar pÄ nÀtet.
Den hÀr gÄngen, nÀr "Modern warfare III" stÄr för dörren, hoppas David Swenson, kreativt ansvarig pÄ Ärets huvudstudio Sledgehammer Games, att spelarna ska imponeras av ensamspelarbanornas öppnare design.
ââVi ville försöka fĂ„ in det i "kampanjen" pĂ„ ett sĂ€tt som vi aldrig tidigare gjort, sĂ€ger han.
Det Àr inte bara för det tekniska som Activision Blizzards stora kassako brukar hamna i strÄlkastarljuset. Spelskaparna skyr inte direkt kontroverser. I 2009 Ärs upplaga "Modern warfare 2" fanns banan "No russian", dÀr protagonisten infiltrerat en terrorgrupp som slÄr till mot en civil flygplats, dÀr spelaren kan vÀlja att delta i masskjutningen utan att straffas. Synen pÄ banan i frÄga var minst sagt polariserande.
I en av reklamfilmerna inför höstens titel syns texten "No russian", en uppmaning att inte prata ryska, pÄ en mobiltelefon, innan en person ger sig ut med ett vapen i en flygplanskabin. Texten Àr en tydlig referens till 2009 Ärs bana.
ââJag kommer i hĂ„g alla kĂ€nslor den innebar. Det Ă€r vĂ€ldigt djupsinnigt, sĂ€ger Swenson diplomatiskt.
"SvÄra val"
Kollegan Shelby Carleton, som har titeln narrativ designer, sÀger att oavsett vad man tycker om banan sÄ Àr den en del av spelhistorien.
ââJag kommer ihĂ„g nĂ€r jag spelade den för första gĂ„ngen, och att jag snackade om den med alla som jag visste hade spelat eller hört om den. Jag tror att det Ă€r en bra pĂ„minnelse om att spel har en betydelse och kan locka till samtal.
Om skaparna kommer att gÄ lika lÄngt den hÀr gÄngen ÄterstÄ att se. HÀromÄret innehöll spelet en uppseendevÀckande scen dÀr spelaren kan döda en fastbunden person efter att ha tvingat fram uppgifter ur honom, det i sin tur genom att ha pistolhotat hans anhöriga.
ââJag gillar sjĂ€lva idĂ©n att skapa en bana som folk pratar om. Och det Ă€r nĂ„got vi hoppas att banorna i "Modern warfare III" ocksĂ„ kommer att göra, sĂ€ger Swenson.
De som följt "Modern warfare"-berÀttelsen kommer att kÀnna igen flera av huvudrollerna. Vladimir Makarov, en skurk som fansen, enligt Swenson, "Àlskar att hata", Äterkommer.
ââSom alltid nĂ€r du interagerar med Makarov sĂ„ hamnar du i de hĂ€r riktigt svĂ„ra situationerna dĂ€r du mĂ„ste göra svĂ„ra val, lika svĂ„ra som "No russian"-banan hade nĂ€r det begav sig.
FÄ spelar sjÀlva
SÄ hur viktig Àr egentligen "kampanjen", det vill sÀga den berÀttelse som spelaren kör pÄ egen hand? Enligt Swenson Àr det hela seriens "sjÀl och hjÀrta".
Men faktum Àr att fÀrre Àn tvÄ av tio har tagit sig igenom hela pÄ Playstation 5. PÄ pc Àr det inte ens en av tio, utifrÄn prestationsstatistik.
I Är slÀpps dock det berÀttelsebaserade spellÀget i förvÀg, upp till en vecka före det officiella slÀppet den 10 november.
ââDĂ„ hinner man spela kampanjen innan man hoppar in i flerspelarlĂ€get. Det Ă€r en jĂ€ttechans att fĂ„ folk att bry sig om vĂ€rlden, rollfiguren och ta med sig spelets sjĂ€l in i flerspelarlĂ€get, sĂ€ger han.