"Call of duty"-skapare hoppas pÄ nya snackisar

För 14 Är sedan skapade "Call of duty" rubriker med en bana dÀr spelare fritt kunde skjuta ihjÀl civila pÄ en flygplats. NÀr spelserien nu Àr tillbaka hoppas upphovspersonerna pÄ att skapa nya snackisar.

Amerikanska utvecklarna Sledgehammer har filat vidare pÄ den avancerade vattentekniken frÄn tidigare spel i serien. Pressbild.

Amerikanska utvecklarna Sledgehammer har filat vidare pÄ den avancerade vattentekniken frÄn tidigare spel i serien. Pressbild.

Foto: Activision Blizzard

Spel2023-11-04 07:48

Förra Ärets upplaga av "Call of duty" bjöd pÄ en snudd pÄ fotorealistisk skildring av Amsterdam samt tekniskt avancerad vattenfysik, som bÄda ledde till positiva omskrivningar pÄ nÀtet.

Den hÀr gÄngen, nÀr "Modern warfare III" stÄr för dörren, hoppas David Swenson, kreativt ansvarig pÄ Ärets huvudstudio Sledgehammer Games, att spelarna ska imponeras av ensamspelarbanornas öppnare design.

– Vi ville försöka fĂ„ in det i "kampanjen" pĂ„ ett sĂ€tt som vi aldrig tidigare gjort, sĂ€ger han.

Det Àr inte bara för det tekniska som Activision Blizzards stora kassako brukar hamna i strÄlkastarljuset. Spelskaparna skyr inte direkt kontroverser. I 2009 Ärs upplaga "Modern warfare 2" fanns banan "No russian", dÀr protagonisten infiltrerat en terrorgrupp som slÄr till mot en civil flygplats, dÀr spelaren kan vÀlja att delta i masskjutningen utan att straffas. Synen pÄ banan i frÄga var minst sagt polariserande.

I en av reklamfilmerna inför höstens titel syns texten "No russian", en uppmaning att inte prata ryska, pÄ en mobiltelefon, innan en person ger sig ut med ett vapen i en flygplanskabin. Texten Àr en tydlig referens till 2009 Ärs bana.

– Jag kommer i hĂ„g alla kĂ€nslor den innebar. Det Ă€r vĂ€ldigt djupsinnigt, sĂ€ger Swenson diplomatiskt.

"SvÄra val"

Kollegan Shelby Carleton, som har titeln narrativ designer, sÀger att oavsett vad man tycker om banan sÄ Àr den en del av spelhistorien.

– Jag kommer ihĂ„g nĂ€r jag spelade den för första gĂ„ngen, och att jag snackade om den med alla som jag visste hade spelat eller hört om den. Jag tror att det Ă€r en bra pĂ„minnelse om att spel har en betydelse och kan locka till samtal.

Om skaparna kommer att gÄ lika lÄngt den hÀr gÄngen ÄterstÄ att se. HÀromÄret innehöll spelet en uppseendevÀckande scen dÀr spelaren kan döda en fastbunden person efter att ha tvingat fram uppgifter ur honom, det i sin tur genom att ha pistolhotat hans anhöriga.

– Jag gillar sjĂ€lva idĂ©n att skapa en bana som folk pratar om. Och det Ă€r nĂ„got vi hoppas att banorna i "Modern warfare III" ocksĂ„ kommer att göra, sĂ€ger Swenson.

De som följt "Modern warfare"-berÀttelsen kommer att kÀnna igen flera av huvudrollerna. Vladimir Makarov, en skurk som fansen, enligt Swenson, "Àlskar att hata", Äterkommer.

– Som alltid nĂ€r du interagerar med Makarov sĂ„ hamnar du i de hĂ€r riktigt svĂ„ra situationerna dĂ€r du mĂ„ste göra svĂ„ra val, lika svĂ„ra som "No russian"-banan hade nĂ€r det begav sig.

FÄ spelar sjÀlva

SÄ hur viktig Àr egentligen "kampanjen", det vill sÀga den berÀttelse som spelaren kör pÄ egen hand? Enligt Swenson Àr det hela seriens "sjÀl och hjÀrta".

Men faktum Àr att fÀrre Àn tvÄ av tio har tagit sig igenom hela pÄ Playstation 5. PÄ pc Àr det inte ens en av tio, utifrÄn prestationsstatistik.

I Är slÀpps dock det berÀttelsebaserade spellÀget i förvÀg, upp till en vecka före det officiella slÀppet den 10 november.

– DĂ„ hinner man spela kampanjen innan man hoppar in i flerspelarlĂ€get. Det Ă€r en jĂ€ttechans att fĂ„ folk att bry sig om vĂ€rlden, rollfiguren och ta med sig spelets sjĂ€l in i flerspelarlĂ€get, sĂ€ger han.

Fakta: "Call of duty"

Activisions förstapersonsskjutare "Call of duty" Àr en spelserie som har funnits sedan 2003. De första spelen utspelades under andra vÀrldskriget, men sedan det första "Modern warfare" frÄn 2007 har de befunnit sig i frÀmst andra tidsÄldrar.

För att hĂ„lla en hög utgivningstakt pĂ„ ungefĂ€r ett spel om Ă„ret turas tre företag – Sledgehammer, Infinity Ward och Treyarch – om att utveckla spelen. Även Raven Software har pĂ„ senare Ă„r fĂ„tt en viktigare roll.

Årets "Call of duty" Ă€r det tjugonde spelet i huvudserien och har utvecklats av Sledgehammer. Det Ă€r en direkt uppföljare till 2022 Ă„rs "Modern warfare 2", som i sin tur var en uppföljare till en omstart av "Modern warfare"-spelen frĂ„n 2019.

Spelet slÀpps den 10 november till Playstation 4/5 Xbox One/Series och pc.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!